Eksamensrevolusjonen : råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer


Arild Raaheim
Bok 2019 · Campus Larvik
Utgitt
Oslo : Gyldendal , 2019
Omfang
162 s. : ill.
Utgave
2. utg.
Opplysninger
Eksamen har en lang historie innenfor vårt utdanningssystem. Det samme har debatten om eksamen. Måler den det studentene har tilegnet seg av kunnskap og forståelse i faget - og i så fall, hvor godt? Debatten til tross, eksamen står fremdeles høyt i kurs og er ofte den foretrukne vurderingsformen når nye undervisningsprogram planlegges. Selv om vi vet at det eksisterer alternativer, og selv der vi kan ha grunn til å anta at andre vurderingsformer er mer hensiktsmessige. Når eksamen likevel blir valgt, kan det skyldes flere ting. Ikke minst usikkerhet knyttet til hvilke alternativer som eksisterer.Del 1 i boka er en gjennomgang av noe av forskningen som kartlegger sammenhengene mellom vurderingsform og læring. Spørsmålet om valg av vurderingsform blir blant annet diskutert med henvisning til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og i lys av læringsutbyttebeskrivelser.I del 2 skisserer forfatteren 40 alternative vurderingsformer. Noen av disse ligger nær opp til dagens skriftlige og muntlige eksamen; andre representerer klare brudd med tradisjonell praksis, blant annet i form av digitale løsninger.
Emner
Sjanger
Dewey
378.1662 . - 378.16 . - 378.1 . - 378.17
ISBN
978-82-05-49081-9 : Nkr 349.00

Andre utgaver/formater


Bibliotek som har denne