
Les mer! : utvikling av lesekompetanse i barnehagen
Trine Solstad
Bok · Bokmål · 2008
Utgitt | Oslo : Universitetsforl , 2008
|
---|---|
Omfang | 145 s. : ill
|
Opplysninger | Plassering: Lærerbibliotek, helse- og sosialfag. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Boka henvender seg til studenter, førskolelærere og ansatte i barnehager. Sentralt i boka står spørsmål om verdien av lesing for barn i barnehagealder, hvilken litteratur som passer best for denne aldersgruppa, og hva som betegner litterær kvalitet innenfor segmentet. Forfatteren tar også utgangspunkt i de konkrete og fysiske rammene for leseopplevelsene som foregår i barnehagen: skal biblioteket være åpent, lukket eller avdelingsbasert? Hvordan kan de ansatte lese for barna, og hva bør de kunne om barnelitteratur for å gi barna gode leseopplevelser? Forfatteren har doktorgrad fra Universitetet i Agder med avhandlingen «Snakk om bildebøker! En studie av barnehagebarns resepsjon». Omtalen er utarbeidet av BS.. - Denne boka gir svar på spørsmål som hvorfor vi skal lese for barn, hva vi skal lese for barn og hvordan vi skal lese for barn. Forfatteren deler lesekompetanse i førskolealder inn i leseopplæring, leseoppdragelse og leseopplevelse, og gir konkrete eksempler fra barnelitteraturen og fra samtaler mellom barn og voksne om det de leser. Boken er først og fremst beregnet på barnelitteraturstudiet i førskolelærerutdanninga, men kan også brukes til etterutdanning av førskolelærere
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-15-01214-8
|