En kritisk praksis for ungdom : en undersøkelse av kreativ kritikk for ungdom som opplever scenekunst gjennom DKS
Anette Therese Pettersen
Bok · Bokmål · 2025
| Omfang | xvi, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figur
|
|---|---|
| Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2025. - I dette forskningsprosjektet har jeg, med utgangspunkt i teori og egen praksis som scenekunstkritiker, utviklet et kritikkverksted for ungdom som har opplevd scenekunst gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS). Prosjektets har undersøkt en performativ og affektiv tilnærming til en kritisk praksis med ungdom som ser scenekunst gjennom DKS. Prosjektet tar utgangspunkt i at kritikken kan være en måte å gå i dialog med kunsten, hvor jeg har ønsket at både det som skjer på scenen, det som skjer i rommet, og det som skjer i fantasien, skulle kunne være del av kritikken. Jeg har derfor valgt å bruke en kritikkforståelse, som noe forenklet går ut på at kritikk er en respons på en kunstopplevelse. For å undersøke formater og metoder for kritikk – altså måter man kan gå i dialog med kunsten på – har jeg i kritikkverkstedene lagt til rette for en kritikk som også inkluderer den sosiale delen av scenekunstopplevelsen. Deltakerne har derfor blitt invitert til å svare på oppgaver gjennom fysisk bevegelse, sansevalg, tegning og tekst i verkstedene. Forskningen har vært ledet av et spørsmål om hvordan kritikkverksteder i DKS kan utformes for å gi større rom for ungdommers autonome og spontane respons på sine kunstopplevelser. I forskningsperioden har jeg designet en verkstedsmodell og gjennomført denne i forbindelse med tre forskjellige danse- og teaterforestillinger i DKS. Avhandlingen er vitenskapelig og artikkelbasert, og består av kappe, ett essay og tre forskningsartikler. Essayet er en oversikt over allerede eksisterende kritikkprosjekter for barn og unge. Den første artikkelen ble skrevet mens kritikkverkstedet ble utviklet, og tar for seg det teoretiske grunnlaget for kritikkverkstedet. De to neste artiklene består av analyser av ulike deler av empirien fra verkstedene. I den ene presenterer jeg verkstedmodellen og analyserer hvordan scenekunstopplevelsen kommer til uttrykk i deler av kritikken. I den tredje artikkelen undersøker jeg postkort som kritikkformat og -metode. I analysen ser jeg særlig på møtepunkter mellom affektivt tilskuerskap og kreativ kritikk. Avhandlingen bruker teori fra kritikk, performativ skrift og affekt / affektivt tilskuerskap for å undersøke hvordan de sosiale, affektive og kunstneriske aspektene ved en forestillingsopplevelse kan komme til uttrykk i kritikk. Videre diskuterer avhandlingen kritikk som tekstsjanger og kulturell praksis og hvordan en slik praksis kan forstås inn i en kontekst som DKS.
|
| Emner | |
| Dewey | |
| ISBN | 9788284272931
|