Estetiske fag i samfunnet
Henrik Holm og Anastasiya Alexeeva (red.)
Bok · Bokmål · 2025
Tekstet på: Engelsk
| Originaltittel | |
|---|---|
| Medvirkende | |
| Omfang | 282 sider : illustrasjoner
|
| Opplysninger | Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på https://cdforskning.no/cdf. I denne tverrfaglige antologien er estetiske fag i skolen et møtepunkt for kritisk refleksjon i samfunnet. Skolen som landets største samfunnsinstitusjon er en realitet som kan sette fruktbare premisser for en refleksjonsprosess der estetiske fag og samfunnsutviklingen kan ses i lys av hverandre. Bidragene i antologien viser noe av spennvidden i forskning på estetiske fag i samfunnet når de på ulikt vis skriver seg inn i og refererer til eksisterende litteratur i feltet. Hvordan kan estetiske fag være en arena der elevene kan gi motstand og øve seg i å utøve mot til kritikk? Artiklene viser at estetiske fag handler om å utvikle konstruktive og myndige perspektiver på et samfunn i rask endring. Felles for samtlige artikler i denne antologien er antakelsen om at evnen til å tenke selv utvikles i samklang med elevenes evne til kreativitet og utforskertrang.. - This interdisciplinary anthology positions aesthetics, art and education in schools as a meeting point for critical reflection within society. As the country’s largest social institution, the school constitutes a framework capable of establishing fertile conditions for a reflective process in which the arts and societal development may be understood in relation to one another.The contributions in this volume reflect the diversity of research on arts education within society, engaging with and referencing existing scholarship in the field through various approaches. Central to the inquiry is the question: In what ways might the arts serve as a pedagogical arena where students can articulate resistance and cultivate the courage to engage in critique? The articles collectively underscore that arts education is concerned with fostering constructive and empowered perspectives on a society undergoing rapid transformation. A shared premise across all contributions is the belief that the capacity for independent thought evolves in alignment with students’ creative abilities and exploratory drive.
|
| Emner | Estetiske fag
Kunst i vid forstand - utdanning Kunst og samfunn Kunstfag estetikk og pedagogikk kunst og samfunn kritisk tenking kritisk tenkning |
| Dewey | |
| ISBN | 978-82-02-88526-7. - 978-82-02-89509-9. - 978-82-02-89510-5
|
| ISBN(galt) | 9788202868673 978-82-02-86867-3. - 9788202895082 978-82-02-89508-2
|
- Dronning Mauds Minne: Høgskole for barnehagelærerutdanning Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskulen i Volda: Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskulen på Vestlandet: Biblioteket Stord har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- NLA Høgskolen : Biblioteket Oslo har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- OsloMet - storbyuniversitetet.: Universitetsbiblioteket Biblioteket P48 har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- UiT Norges arktiske universitet: Kultur- og samfunnsfagbiblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Sørøst-Norge: Biblioteket - Vestfold har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)