
Profesjonsfaglig veiledning for individuell og kollektiv utvikling
Eva Bjerkholt
Bok · Flerspråklig · 2025
Flere språk: Bokmål, Nynorsk
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Omfang | 372 sider
|
Opplysninger | This is a peer-reviewed anthology available under a Creative Commons license (CC BY 4.0). - Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere : intensjoner, resultater og utfordringer / Knut-Rune Olsen og Eva Bjerkholt -- Praktisk yrkesteori : en fetisj i veiledning? / Kari Søndenå og Eva Bjerkholt -- Samtale, dialog og læring i profesjonsveiledning / Kirsten Sivertsen Worum og Inger Merethe Hansen -- Veiledning og vitalitet : når livskraft gis betydning / Ann Sofi Larsen og Bente Ulla -- Utdanning i profesjonsveiledning : veilederstudenters perspektiver på utdanningens betydning / Inger Merethe Hansen, Lene Joensen Kjær, Heidi Østland Vala, Kirsten Sivertsen Worum, Susanne Gunvor Jonsson, Arnhild Blystad og Eva Bjerkholt -- Skolebasert veiledningspedagogikk : et ledd i profesjonsutviklingen som lærer og lærerutdanner i praksisfeltet / Line Mastad, Monika Øgård, Eva Haldammen og Eivind Aarli -- Bruk av dramapedagogikk og forumspill i veiledning av profesjonsveiledere / Ingrid Femdal, Magne Skibsted Jensen, Ann Sofi Larsen, Anne Grete Lindahl, Beate Lund, Geir Luthen, Dan Roger Sträng, Inger Marie Tjøstolsen, Anita Tveit Crisostomos, Bente Ulla og Margret Lepp -- Utvikling av veilederrollen ved bruk av case i profesjonsrettet veilederutdanning for lærere / Jessica Vogt og Oda Notøvær Paulsen -- Profesjonslæring for nye lærere gjennom kollektive læringsprosesser / Anne Grete Lindahl, Tone Søs Kjærnes, Magne Skibsted Jensen og Geir Luthen -- "Vi tar en Krumboltz, jenter!" / Sandra Stubberud Buer, Astrid Nielsen Eliassen og Lene Lorentzen Sørby -- Dramaturgi og estetisk form i aksjonsveiledning / Børge Kristoffersen og Ranveig Lorentzen -- Forskningssirkler som brygger mellom praksisfeltet og høyere utdanning / Tine Dahlskås Krogen -- Fra nasjonal ide til lokal handling : administrative faktorar mot berekraftig rettleiingsordning for nyutdanna lærarar / Randi Moe, Gunnvi Sæle Jokstad og Astrid Berglid Bakken -- Lokal samskapt kunnskap : en nøkkel til bærekraftige veiledningsordninger? / Nina Aa. Vasseljen og Anne Kristin Dahl -- Intern veiledning for nyutdannede barnehagelærere : hva skal til for å lykkes med implementering? / Magritt Lundestad -- Nyutdannedes forskningskompetanse som ressurs i profesjonsfellesskapet : hvordan veiledere kan bidra / Eli Lejonberg, Tone Søs Kjærnes, Hilde Marie Madsø Jacobsen og Ole Tobias Mangen. - Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no. Den vitenskapelige antologien Profesjonsfaglig veiledning for individuell og kollektiv utvikling markerer over 20 års arbeid i Nettverket for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Siden 2003 har nettverkets deltakere publisert en rekke vitenskapelige bidrag som har hatt stor betydning for utviklingen av veiledningsfeltet for lærerprofesjonene i hele utdanningssektoren. Antologien presenterer sentrale begreper knyttet til veiledning og overgangen fra lærerutdanning til å bli en profesjonell lærer, og gir et historisk innblikk i profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i Norge fra 1990-tallet og fram til i dag. Empirisk forskning belyser utviklingen av profesjonsfaglig veiledning og veilederutdanninger og utfordrer kunnskapsgrunnlaget for feltet, med mål om å stimulere til diskusjon og videre forskning. Antologien framhever mangfoldet av perspektiver og teoretiske innganger knyttet til profesjonsfaglig veiledning, profesjonsutvikling og etablering av lærende fellesskap. Boken henvender seg primært til lærere, veiledere og veilederutdannere, men er også relevant for andre med interesse for læring og utvikling av faglige fellesskap.
|
Dewey | |
ISBN | 9788202875145
|