Tilrettelagte avhør av barn
Åse Langballe
Bok · Bokmål · 2025
| Originaltittel | |
|---|---|
| Medvirkende | |
| Omfang | 343 sider : illustrasjoner
|
| Utgave | 1. utgave
|
| Opplysninger | Barn som er fornærmet eller vitner i straffesaker i Norge, avhøres i et tilrettelagt avhør på Statens barnehus. Avhøret gjennomføres av en politietterforsker med spesialkompetanse, under ledelse av en påtalejurist (avhørsleder). Denne boka gir en helhetsforståelse av hva et tilrettelagt avhør av barn innebærer og hvilke strafferettslige regler som gjelder med de utfordringer og dilemmaer som ligger i det å avhøre sårbare barn om sensitive temaer. Avhøret settes inn i en etterforskningskontekst hvor objektivitetskravet og formålet med avhøret er sentralt. Videre presenteres relevante utviklingspsykologiske perspektiver for å forstå hvordan barn kan delta i tilrettelagte avhør, og kunnskap om barn i krise. Boka omhandler også forskning om avhør av barn og kommunikasjon som ligger innbakt i den dialogiske avhørsmetoden (DCM), som benyttes i slike avhør. Gjennom en grundig fremstilling av metoden med eksempler, gir boka innsikt i hvordan tilrettelagte avhør kan gjennomføres etter beste praksis. Boka retter seg først og fremst mot politietterforskere som skal gjennomføre tilrettelagte avhør, avhørsledere, andre i politi og påtalemyndighet som er involvert i etterforskning og iretteføring av saker som omhandler overgrep mot barn, og studenter ved Politihøgskolen. Boka er også relevant for dommere, advokater og sakkyndige som skal vurdere barns forklaringer som bevis. Ansatte ved Statens barnehus, barnevernet, skole, barnehage og helsetjenester og andre voksne som på ulike måter kommer i kontakt med barn som skal - eller har vært - i tilrettelagte avhør, vil få kunnskap om hvordan de kan støtte barnet gjennom en slik prosess.
|
| Emner | Barn
Vitneavhør avhør barn barnehus tilrettelagte avhør sekvensielle avhør dommeravhør etterforskning straffesaker seksuelle overgrep kommunikasjon dialog utviklingspsykologi traumer skam trygghet vitner |
| Dewey | |
| ISBN | 9788205601284
|
- Dronning Mauds Minne: Høgskole for barnehagelærerutdanning Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskolen i Molde, Bibliotektjenesten i Kristiansund: Campus Kristiansund har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskolen i Østfold: Biblioteket - Fredrikstad har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskolen i Østfold: Biblioteket - Halden har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskulen i Volda: Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- INN: Universitetsbiblioteket Lillehammer har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nasjonalbiblioteket: Depotbiblioteket har 0 av 1 ledig
- Nord universitet - Universitetsbiblioteket Bodø har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nord universitet: Universitetsbiblioteket Levanger har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- OsloMet - storbyuniversitetet: Universitetsbiblioteket Biblioteket P35 har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Politihøgskolen: Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Statens helsetilsyn: Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Sørlandet sykehus HF Kristiansand: Medisinsk bibliotek har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- UiO : Universitetsbiblioteket: HumSam-biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- UiO : Universitetsbiblioteket: Juridisk bibliotek har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- UiT Norges arktiske universitet: Kultur- og samfunnsfagbiblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Agder: Grimstad har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Agder: Kristiansand har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Bergen: Bibliotek for samfunnsvitenskap, musikk og psykologi har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Sørøst-Norge: Biblioteket - Vestfold har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- VID vitenskapelige høgskole, studiested Oslo har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)