Originaltittel
| |
---|
Medvirkende
| |
---|
| |
---|
Omfang
| 150 sider : illustrasjoner, figurer
|
---|
Utgave
| |
---|
Opplysninger
| Å bli barnehagelærer er mer enn å utdannes til et yrke, det innebærer også å dannes til en profesjon. Denne boka gir innsikt i hva som kjennetegner en profesjon, og på hvilket grunnlag barnehagelæreryrket kan defineres som profesjon. Barnehagelæreren har ansvar for å forvalte et samfunnsmandat på grunnlag av fagkunnskap og etiske verdier. Forfatterne har utviklet en modell for profesjonsutøvelse der forholdet mellom politikk, kunnskap og etikk sammenlignes med sidene i et triangel. De tre sidene i profesjonstriangelet er likeverdige, de griper inn i hverandre, og det kan oppstå spenninger mellom dem. Utgangspunktet for modellen er at det ikke er mulig å skille mellom pedagogikk og etikk: Det å drive med pedagogisk virksomhet er alltid en etisk virksomhet. Pedagogikk og profesjonsutøvelse berører også det politiske feltet. Å være dannet til barnehagelærer er også å kunne ta aktivt del i den offentlige debatten om barnehagens pedagogiske innhold.2. utgave er oppdatert med referanser til nyere forskning og gjeldende lovverk. I tillegg til er det gjort innholdsmessige presiseringer og justeringer i bokas oppbygning.
|
---|
Emner
| |
---|
Dewey
| |
---|
ISBN
| 9788202857103 : Nkr 329.00
|
---|