Medvirkende
| |
---|
| |
---|
Omfang
| 1 online (nettilkoblet) ressurs (88 sider) : illustrasjoner
|
---|
Utgave
| |
---|
Opplysninger
| 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2019. - Fra mellomtrinnet av handler ikke leseundervisningen lenger om å lære å lese, men om å lese for å lære - i alle fag. For at elevene skal tilegne seg fagstoff er det avgjørende at de forstår det de leser. Forfatterne av denne boka hevder at eksplisitt undervisning i lesestrategier kan hjelpe elevene til å utvikle sin leseforståelse. Boka gir en innføring i hva lesestrategier er, hvilke strategier som passer for mellom- og ungdomstrinnet og hvordan man kan undervise i dem. Målet er at elevene skal kunne velge hensiktsmessige lesestrategier i møtet med ulike tekster og ulike lesesituasjoner. For å komme dit er man som lærer nødt til å se arbeid med lesestrategier, aktivering av elevenes bakgrunnskunnskap og stimulering av lesemotivasjon i tett sammenheng. Boka inneholder en skjematisk oversikt over disse tre områdene som er nyttig for lærere i planlegging av undervisningen. Boka er en oppdatert og utvidet utgave av Gode lesestrategier - på mellomtrinnet. Forfatterne har justert strategiutvalg og eksempler slik at boka passer for lærere på både mellom- og ungdomstrinn i dagens skole.
|
---|
Emner
| |
---|
Dewey
| |
---|
ISBN
| |
---|