Medvirkende
| |
---|
| |
---|
Omfang
| 1 online (nettilkoblet) ressurs (302 sider)
|
---|
Utgave
| |
---|
Opplysninger
| 2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2019. - God ledelse er en viktig forutsetningfor å utvikle høy kvalitet på det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Men hva ergod ledelse i denne sammenheng? Forfatterne drøfter dette ut fra sentrale spørsmål som: Hvordan lede en lærendebarnehage? Hvordan motivere personalet til å opprettholde et høyt læringstrykki arbeidet? Hvordan lede veiledning av personalet for å fremme læring? Hvordanlede pedagogisk utviklingsarbeid, kvalitetsutvikling og aksjonslæring i etlærende fellesskap? Hvordan utøve en pedagogisk ledelse som fremmer læring hosbarn? Boka, som nå er revidert, er skrevet for studenter i styrerutdanningen og forledelsesstudier i barnehagelærerutdanningen. Den er også relevant for forskereinnenfor barnehageledelse, for barnehagestyrere, barnehageeiere og alle som erinteressert i ledelse i barnehagen. I denne reviderte utgaven av boka har vierstattet artikkelen «Et organisasjonsperspektiv på ledelse av en lærendebarnehage» med artikkelen «Godt faglig skjønn og utvikling av barnehagen som enlærende organisasjon». Sissel Mørreaunet er førstelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds MinneHøgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Kjell-Åge Gotvassli er professor i ledelse ved Høgskolen i Nord-Trøndelag ogDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Kari Hoås Moen er dosent ved Dronning Mauds Minne Høgskole forbarnehagelærerutdanning. Eva Skogen har vært førstelektor ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet. Øvrige bidragsytere er Carl Fredrik Dons, Per Tore Granrusten, Tove Lafton,Yngve Skjæveland, Berit Irene Vannebo og Wenche Aasen.
|
---|
Emner
| |
---|
Besetning
| |
---|
Dewey
| |
---|
ISBN
| |
---|