
Lek og lær på kryss og tvers : Lek og tverrfaglig arbeid hver eneste dag i begynneropplæringen
Gunn Anita Pålsrud
Bok · 2023
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Fåvang , 2023
|
Omfang | 70 sider : illustrasjoner i farger
|
Opplysninger | Det finnes mengder med forskning som forteller oss hva som er best for de yngste elevenes læring, trivsel og utvikling på skolen. All den gode, nyttige og interessante forskningen på begynneropplæringen begrunnes med hvorfor det er hensiktsmessig å legge opp praksisen på den ene eller den andre måten. Som lærere i begynner-klasserommene er vi takknemlige for forskningen som sier noe om viktigheten av leken, og som påpeker viktigheten av at elevene skal være aktive, ta del i egne læringsprosesser og at dette bør foregå på en måte som er tilpasset deres fem-seks år gamle kropper. Forskere påpeker også hvor viktig det er å tilpasse det fysiske rommet til de som skal være der, og sist, men ikke minst er vi evig takknemlige for at vi arbeider etter LK 2020 som anerkjenner leken og som har gitt tverrfaglighet en sentral rolle i læreplanen. Så med hva og hvorfor godt implementert i ryggraden, viser vår praksisfortelling hvordan du som lærer kan legge opp til en forskningsbasert praksis i møte med de yngste elevene. Fortellingen vår er naturligvis ingen fasit, men den gir en god innføring og veiledning i hvordan man kan utforme et klasserom som innbyr til lek, læring, bevegelse og stasjonsarbeid, samt hvordan man kan bruke de grunnleggende ferdigheter som metode i undervisningen. Hvordan man kan dempe og fjerne fagene fra timeplanen og jobbe tverrfaglig for å oppnå dybdelæring og varig forståelse for hvert enkelt fag, og på tvers av fagene. Vi har høyt læringstrykk, god struktur og vi forventer mye av våre elever, samtidig bevarer vi gleden, nysgjerrigheten og lærelysten hos de små.
|
Emner | |
ISBN | Nkr 299.00
|
Hylleplass | 372 PÅL
|