
Great expectations and even greater societal responsibility? : a study on academic work and societal responsibility in Norwegian higher education
Aleksandar Avramovic
Bok · Engelsk · 2025 · Doktoravhandlinger
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | xiv, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2025. - Utviklingen av akademiske roller i Norge. Denne avhandlingen undersøker hvordan forventningene til professorer og førsteamanuenser ved norske offentlige universiteter har utviklet seg mellom årene 2000 og 2020. Den utforsker endringene i akademiske roller og i hvilken grad samfunnsansvar og rasjonaliseringen av universitetspraksiser har påvirket denne utviklingen. Studien fokuserer på fire kjerneoppgaver i akademia: forskning, undervisning, administrasjon og den tredje oppgaven (bidrag til samfunnet/samfunnsansvar/samfunnsoppdraget). Analysen er basert på stillingsutlysninger samlet inn fra alle offentlige universiteter samt intervjuer med professorer og universitetsledere. Et sentralt funn er at stillingsutlysninger har blitt mer detaljerte over tid, noe som reflekterer en innsats for å strukturere akademiske ansettelser mer systematisk og styrke universitetenes konkurranseevne. Forventningene til forskning, undervisning og den tredje oppgaven har økt, mens administrative oppgaver i stor grad forblir uannonserte. Studien undersøker også hvordan akademikere engasjerer seg i aktiviteter som skaper samfunnsverdi. Funnene viser en økende vektlegging av interaksjon, samarbeid, rådgivning og oppdragsforskning, mens andre aktiviteter innenfor den tredje oppgaven, som formidling og kommersielle initiativer, har hatt begrenset innvirkning på akademisk arbeid i Norge i den observerte perioden. Til slutt utforsker studien den komplekse balansen mellom akademisk «excellence» og samfunnsrelevans i forskning. Den konkluderer med at disse prioriteringene ofte skaper spenninger ettersom universiteter forsøker å oppnå begge deler.
|
Emner | |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 9788284272450
|