
Supporting first-year nursing student´s learning experiences in nursing home placement : a qualitative study
Ingrid Espegren Dalsmo
Bok · Engelsk · 2025
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | xviii, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Grimstad, 2025. - Sykehjem er tradisjonelt sykepleierstudenters første praksissted, og introduserer sykepleieprofesjonen og studentrollen i praksis. Praksisstudier utgjør i dag 50 % av sykepleieutdanningen i Norge, og er en sentral læringsarena i utdanningen. Når studentene er i praksis, bruker de teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter, klinisk vurdering og etisk kompetanse i samhandling med pasienter, pårørende og helsepersonell. På sykehjem får studentene både grunnleggende og spesialisert sykepleiekompetanse til en økende gruppe eldre pasienter.I doktorgradsavhandlingen har jeg forsket på læringserfaringene til førsteårs sykepleierstudenter i praksisstudier på sykehjem. Jeg har også undersøkt hvordan veiledning og vurderingssamtaler mellom student, praksisveileder og lærer (trepartsmøter), samt en digital utdanningsressurs tilpasset praksisperioden, kan støtte studentenes læring. Formålet med avhandlingen er å bidra med ny kunnskap om praksisstudier på sykehjem som læringskontekst i sykepleierutdanningen. Kunnskapen i avhandlingen ble samlet inn gjennom deltakende observasjoner, intervjuer og gruppeintervjuer med førsteårs sykepleierstudenter ved tre sykepleierutdanninger i Norge. Funnene peker på viktigheten av å være forberedt før praksisstudier på sykehjem. Refleksjon fremheves som et viktig verktøy for å lære sykepleie i praksisstudier. Studentene opplevde å utvikle sykepleiekompetanse og profesjonell identitet ved å reflektere over pasientsituasjoner i praksis i sykehjem. Refleksjon i praksis legger til rette for aktiv læring og støtter utviklingen av livslang læringskompetanse. Veiledning og vurdering med tilbakemeldinger fungerer som verdifulle pedagogiske verktøy for å støtte og bekrefte studentenes læring og utvikling gjennom praksisperioden. Trepartsmøtene kan være verdifulle læringssituasjoner i seg selv. Studentene opplever ofte å bli konfrontert med sterke følelser på sykehjem og trenger derfor emosjonell støtte i tillegg til faglig og profesjonell støtte. Funnene viser at alle involverte må delta aktivt i studentenes læring, både i praksishverdagen, i trepartsmøtene og i bruk av digitale utdanningsressurser. Avhandlingen anbefaler å bruke læringsmulighetene i praksisstudier på sykehjem. Det unike ved hva studentene lærer på sykehjem og de læringserfaringene praksisstudier tilbyr må anerkjennes. Med tanke på den forventede økningen i etterspørselen etter sykepleiere på sykehjem, er det avgjørende å gi sykepleierstudenter positive opplevelser i praksis, da dette kan påvirke deres fremtidige karrierevalg. På et politisk nivå bør det fastsettes nasjonale kvalitetsstandarder for praksisstudier for å støtte studentenes læring i praksis og sikre kvaliteten på sykepleierutdanningen. Det er også behov for mer kunnskap om digitale læringsressurser og andre pedagogiske verktøy som kan styrke læring i praksisstudier. Ulike måter å organisere praksisstudier på, inkludert ulike veiledningsmodeller, bør også utforskes videre.
|
Emner | sykepleiere sykepleierutdanning praksis praksislæring veiledning
|
Dewey | |
ISBN | 9788284272467
|