
Data visualizations in journalistic media studied from the perspectives of visual-numeric literacy, everyday mathematics and mathematization as a social process
Anders Eichstedt Wiik
Bok · Engelsk · 2025 · Doktoravhandlinger
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | xiv, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2025. - Værmeldinger og korona-diagrammer er hverdagsmatematikk. Diagrammer og grafer brukes stadig mer av stadig flere. Vi møter dem blant annet i nyhetsmediene. Men hva innebærer det egentlig for deg og meg? I min doktoravhandling har jeg sett nærmere på værmeldinger og koronadiagrammer hentet fra nyhetsmediene. I avhandlingen prøver jeg å vise hvilke matematiske ferdigheter som kreves for å forstå slike diagrammer. Forskningen på værmeldinger har blant annet vist at værmeldingene har endret seg over tid. Eldre værmeldinger fortalte leseren hvordan været kom til å bli gjennom tekst. Nyere værmeldinger gir leseren mye informasjon gjennom kart og tabeller. Disse må leseren selv fortolke og gi mening til. I eldre værmeldinger var det vanlig at man sa noe om bakgrunnen for værvarselet. Det ble for eksempel sagt at varme og fuktige luftmasser fra sør vil blåse inn og gi fuktig vær. I nyere værvarsler er slike forklaringer sjeldne. Da får ikke leseren vite noe om vitenskapen som ligger bak værvarselet. Forskningen på koronadiagrammer har vist at det ble stilt store matematiske krav til leseren for å forstå nyhetene under pandemien. Ulike lesere hadde ulike forutsetninger for å møte disse kravene. Blant annet var det en stor fordel om man allerede hadde mye kunnskap om pandemien, eller erfaring med å lese diagrammer. Studien viste samtidig at leserne kunne være reflekterte om hvordan matematikk ble brukt for å informere om pandemien og virusets utvikling. I avhandlingen min setter jeg funnene fra forskningen i sammenheng med matematikkens roller i samfunnet og hverdagen til folk. Hva innebærer egentlig livslang læring av matematikk? Og hvordan henger hverdagsmatematikken sammen med matematikken vi lærer på skolen?
|
Emner | |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 9788284272436
|