
Institutional transitions related to mathematics in economics education : from school to university and from mathematics to economics
Ida Maria Landgärds-Tarvoll
Bok · Engelsk · 2025
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | xiv, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2025. - Høy strykprosent og frafall i matematikkemner i økonomiutdanningen er et utbredt problem i Norge og internasjonalt. Problemet adresseres ved å undersøke overgangene studentene må gjennom. Første overgang, når de går fra matematikk i videregående skole til kurset matematikk-for-økonomer på universitetsnivå. Andre overgang, når de går fra matematikk-for-økonomer til økonomiemner. Ved å understreke viktigheten av at matematikkpensumet tilpasses på tvers av ulike utdanningsinstitusjoner, understreker avhandlingen viktigheten av å betrakte overgangene i et helhetlig perspektiv. I denne sammenhengen spiller matematikk-for-økonomer en avgjørende rolle for å bygge bro mellom utdanningsinstitusjonene og muliggjøre studentenes progresjon mellom dem. Likevel starter mange studenter med mangelfulle forkunnskaper eller urealistiske forventninger til hvilket matematikkfaglig nivå som trengs i økonomifaget, noe som kan gjøre at matematikk-for-økonomer kurset i stedet blir en hindring framfor en støtte. I et forsøk på å minske disse utfordringene ble det innen PhD prosjektet, utviklet og implementert et forkurs ved Universitetet i Agder, bestående av en kartleggingstest og et målrettet «brokurs». Hensikten er å skape bedre samsvar mellom pensum i skolematematikk og matematikk-for-økonomer, slik at alle studenter kan få like muligheter for å lykkes i sine økonomistudier. Forskningen understreker også viktigheten av å tilpasse pensumet i matematikk-for-økonomer til påfølgende økonomiemner. En analyse av Lagrange multiplikator metode viser at det finnes diskrepans i måten matematiske begreper blir introdusert og anvendt i ulike emner, hvilket bør adresseres for å tilrettelegge for overgangen mellom kurs i økonomiutdanningen.
|
Emner | matematikk økonomifaget studenter læring undervisning stryk frafall utfordringer
|
Dewey | |
ISBN | 9788284272443
|