
A resource approach to mathematics teacher education : developing a Resource Bank for teaching mathematics
Amalie Sødal
Bok · Engelsk · 2025 · Doktoravhandlinger
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | xii, 202 sider : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2025. - I sin utdanning må matematikklærerstudenter påta seg to ulike roller: rollen som student og rollen som (begynnende) lærer. Samtidig forventes det at studentene, i sin læringsprosess, sammenfatter erfaringer de gjør seg i universitetskonteksten (studentrollen) og ute i praksis (lærerrollen). Imidlertid ser ofte lærerstudenter selv på de to kontekstene som separate, og setter de praktiske erfaringene høyere enn de teoretiske. Norsk lærerutdanning har blitt kritisert for å være for teoretisk, og ikke praksisrettet nok. Det er derfor et behov for å videreutvikle lærerutdanningen med tanke på å forberede lærerstudentene på skolehverdagen og lærerrollen. Denne studien undersøker hvordan en ressursbank for matematikkundervisning kan tilrettelegge for koblinger mellom lærerstudentenes erfaringer i praksis og på universitetet, og på denne måten underbygge læring på tvers av kontekstene. Ideen om en ressursbank har bakgrunn i hvordan lærere opparbeider seg et repertoar av ressurser for matematikkundervisning, gjennom å velge, endre, gjennomføre og utbedre ressurser. Forskningsprosjektet utfordret en gruppe lærerstudenter til å lage hver sin ressursbank, som besto av matematikkoppgaver, aktiviteter, refleksjoner og tanker rundt læring og undervisning av matematikk. På denne måten fikk lærerstudentene mulighet til å begynne på sin praksis som lærere mens de fortsatt var i utdanningsløpet. Resultatene fra studien illustrerer hvordan en ressursbank for å undervise matematikk støttet lærerstudentene i å gjøre koblinger mellom praksiserfaringene og det som ble undervist på universitetet. Studien viser dermed hvordan matematikklærerstudenter kan forberede seg på lærerrollen gjennom en praksisrettet lærerutdanning som inkluderer en ressursbank.
|
Emner | |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 9788284272412
|