
The complex antecedents of bystander intentions in higher education bullying : a multidimensional investigation of socio-cognitive, emotional and moral determinants using the theory of planned behaviour
Mareike Brehmer
Bok · Engelsk · 2024
Omfang | viii, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer
|
---|---|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2024. - I høyere utdanning er relasjonell mobbing blant studenter et utbredt problem som omfatter komplekse sosiale prosesser og påvirker ikke bare mobberne og mobbeofferet, men også tilskuere. Disse vitnene til mobbing reagerer på mobbeepisoder på ulike prososiale og antisosiale måter, avhengig av sosiokognitive, emosjonelle og moralske faktorer. En litteraturgjennomgang viste at mye av forskningen på tilskueres involvering i mobbing ikke undersøker mer enn én prososial eller antisosial atferd samtidig. Denne avhandlingen undersøker noen faktorer som påvirker tilskueratferd, og hvordan de henger sammen med spesifikke prososiale og antisosiale intensjoner i forhold til mobbing blant studenter i høyere utdanning. En kvantitativ vignettbasert studie ble gjennomført med 419 universitetsstudenter i Storbritannia, og resulterte i tre artikler basert på tre ulike utvidede rammeverk av Icek Ajzens (1991) teori om planlagt atferd (TPB). Teorien går ut på at atferdsintensjoner som predikeres av holdninger, subjektive normer og opplevd atferdskontroll, kan brukes som en proxy for faktisk atferd. Den første artikkelen undersøker om TPB-rammeverket, utvidet med oppfattede moralske normer, er anvendelig i forbindelse med intensjoner om å være tilskuer til mobbing i høyere utdanning generelt. Den andre artikkelen undersøker ulike sammenhenger mellom prososiale intensjoner om å konfrontere mobberne, trøste offeret og rapportere mobbingen og TPB-variabler, empatisk bekymring og forventet anger. Den viser at tradisjonelle TPB-variabler var forbundet med intensjonen om å konfrontere mobberne, mens emosjonelle variabler var forbundet med intensjonen om å trøste offeret. Dessuten var elever som opplevde å ha kontroll over egen atferd, mindre tilbøyelige til å rapportere mobbingen når emosjonelle faktorer ble tatt i betraktning. Den tredje artikkelen undersøker de tre antisosiale intensjonene om å forsvare offeret aggressivt, forsterke mobbingen og ignorere mobbingen, og deres distinkte assosiasjoner med TPB-variabler, grunnleggende moralsk sensitivitet overfor mobbing og moralsk disengasjement. De tradisjonelle TPB-variablene var (om enn bare delvis) kun forbundet med intensjonen om å ignorere mobbingen. Resultatene tyder dessuten på at sammenhengene mellom grunnleggende moralsk sensitivitet overfor mobbing og de tre antisosiale intensjonene ble formidlet gjennom moralsk disengasjement. Denne avhandlingen etablerer først TPBs effektivitet i tilskuerkonteksten, med fokus på relasjonell mobbing, for å legge grunnlaget for mer spesifikke analyser av prososiale og antisosiale intensjoner i forhold til mobbing, og for å tegne et helhetlig bilde av dette flerdimensjonale forskningsfeltet. De tre artiklene gir verdifull innsikt i kompleksiteten i universitetsstudenters prososiale og antisosiale intensjoner om å være tilskuere til relasjonell mobbing. Det kan identifiseres distinkte sammenhenger mellom atferdsintensjoner og sosiokognitive, emosjonelle og moralske faktorer som gir ny informasjon for utvikling av ressursorienterte utdanningsstrategier i høyere utdanning for å oppmuntre til prososial tilskuerinvolvering. Denne avhandlingens bidrag til forskningsfeltet ligger i distinksjonene mellom ulike prososiale eller antisosiale tilskuerintensjoner. Ved å undersøke ulike tilskuerintensjoner og deres individuelle determinanter fikk vi nyansert innsikt i sammenhengene mellom holdninger, normer, følelser og moral og seks ulike tilskuerintensjoner. Denne tilnærmingen ga viktig kunnskap om prososiale og antisosiale tilskuerintensjoner i høyere utdanning og videreutvikler forskningsfeltet, samtidig som den ga informasjon om utviklingen av strategier for å fremme studenters spesifikke tilskueratferd i forhold til relasjonell mobbing.
|
Emner | høyere utdanning studenter mobbesituasjonen relasjonell mobbing sosiale prosesser
|
Dewey | |
ISBN | 9788284272221
|