
Læring og vurdering i den digitale skolen
Øystein Gilje
Bok · Bokmål · 2025
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | 254 sider
|
Utgave | 1. utgave
|
Passer for | |
Opplysninger | Digitaliseringen av skolen har gitt elevene mulighet til å kombinere uttrykksformer som bilde, lyd og skrift i det som kalles multimodale tekster. I multimodale tekster kan elevene uttrykke hva de har lært på nye og ulike måter. For å vurdere multimodale tekster, og gi tilbakemelding til elevene, må lærere opparbeide nye former for vurderingskompetanse: Hvordan vurdere en elevprodusert podkast i historie sammenlignet med en skriftlig historieprøve? Hvordan vurdere en elevprodusert video i matematikk som viser fremgangsmåten for å løse et regnestykke? Antologien «Læring og vurdering i den digitale skolen» tematiserer og analyserer hvordan den digitale teknologien er integrert i elevenes arbeid og uttrykksformer i ungdomsskolen, og hva dette innebærer for lærernes vurderingspraksis. De ulike kapitlene er skrevet av forskere og lærere tilknyttet prosjektet «Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom» (MuLVu), og gir leseren ny kunnskap om hvordan oppgaver, sjangre, arbeidsmåter og vurderingspraksiser er i endring. I kapitlene bidrar forfatterne med konkrete råd om hvordan lærere kan arbeide med læring og vurdering på nye måter i et klasserom der alle elever har en egen digital enhet. MuLVu er et samarbeidsprosjekt mellom Bærum kommune og Universitetet i Oslo, og er finansiert av Forskningsrådets program for innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Antologien kan sees i sammenheng med kompetansepakken som prosjektet har produsert og publisert i Utdanningsdirektoratets kompetanseportal.
|
Dewey | |
ISBN | 9788215071312
|