
The personal encounter with world politics : an attempt at criticizing and manifesting an alternative to global capitalism´s way of functioning through research-based performance
Julian Blaue
Bok · Engelsk · 2024
Omfang | xii, 275 sider : kolorerte illustrasjoner
|
---|---|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2024. - Julian Blaues kunstnerisk-vitenskapelige ph.d. prosjekt Det Personlige Møte med Verdenspolitikken er et forsøk på å besvare forskningsspørsmålet: "Hvordan kan performans kritisere global kapitalisme og manifestere et alternativ til måten den fungerer på?"Blaue undersøker hvordan spørsmålet har blitt besvart av andre kunstnere. Og sammen med Edy Poppy kritiserer han global kapitalisme og forsøker å manifestere et alternativ til dens måte å fungere på i performans-serien En omvendt kriminalhistorie.Selv om de forskjellige delene kan se ut som hhv. akademisk forskning eller performanskunst, er de, konseptuelt sett, del av det samme forskningsbaserte performansprosjektet, som tar utgangspunkt i en imaginær lov mot strukturell vold.Bakgrunn: Julaften 2015, i Rio de Janeiro, blir Edy Poppy, Julian Blaue og deres seks måneder gamle sønn overfalt og ranet med kniv av to menn fra en favela. Blaue & Poppy antar at årsaken til overfallet er fattigdom, den urettferdige fordelingen av felles globale goder. Er ikke over- og middelklassene, som Blaue & Poppy tilhører, medansvarlige for denne urettferdige fordelingen? Dette er utgangspunktet for deres fire performanser i serien En omvendt kriminalhistorie.Hele ph.d.-prosjektet er resultatet av en transformasjonsprosess: performansene er forbedrede versjoner av hverandre der kunstnerne lærer av de foregående performansene, og teoretiske ideer blir modifisert i praksis og i senere tekster. Har Blaues forhåndsforståelser - som han senere forkaster – ideologiske dimensjoner, i overensstemmelse med det Frankfurter skolen (Rahel Jaeggi) og Neo-Marxismen (Slavoj Žižek) kaller ideologi?Mens det finnes mange måter performanskunsten kritiserer hvordan global kapitalisme fungerer på - noen av dem diskutert eller realisert i dette prosjektet - er det vanskelig, men ikke umulig å manifestere alternativer. Blaue & Poppy prøver å realisere et slikt alternativ ved å utvikle et kunstnerisk presedenstilfelle for en vedtekt av en lov mot strukturell vold. Den sentrale forestillingen i ph.d.-prosjektet, Rettsaken mot oss selv, finner sted i en teatral ramme der en slik lov "eksisterer". I stedet for å late som om loven er virkelig, fokuserer Blaue & Poppy på den politiske skandalen som ligger i kjensgjerningen av at loven ikke er realitet i dagens samfunn. Det finnes kunstnere som på en mindre skala, har manifestert et performativ alternativ til måten global kapitalisme fungerer på. Men Blaue & Poppy konkluderer med at politikken – ikke deres performanskunst – er grunnen til at det å manifestere et gyldig alternativ er umulig. Å skandalisere dette politisk er – i tillegg til lovforslaget mot strukturell vold og den selvkritiske metoden som avdekker ideologier – det største bidraget dette forskningsbaserte performansprosjektet tilfører feltet av kunstneriske forsøk på å temme global kapitalisme med juridiske midler.
|
Emner | kunst performance-kunst forsknings-basert performance kunstnerisk uttrykk kritikk
|
Dewey | |
ISBN | 9788284272092
|