
Gården som alternativ læringsarena for elever på ungdomstrinnet
Siv Merete Arnesen
Bok · Bokmål · 2024
Omfang | xx, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
---|---|
Opplysninger | Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2024. - Det overordnede målet med avhandlingen har vært å undersøke ulike aktørers erfaringer med opplæringstilbud på gårdsbruk for elever på ungdomstrinnet, i en norsk sammenheng. Særlig har elevenes egne erfaringer vært vektlagt. For å svare ut formålet med avhandlingen fra ulike perspektiver, har tre delstudier blitt gjennomført med intervjupersoner tilknyttet fem gård–skole-tilbud i fire forskjellige kommuner i Norge.Den første studien var en intervjustudie med voksne aktører tilknyttet opplæringstilbud på gårdsbruk. De voksne var gårdbrukere, kontaktlærer, kommunal rådgiver og andre skole-ansatte. Denne studien fant at inkludering i små praksisfellesskap på gården kan være et viktig supplement til elevenes inkludering i basisklassen, som en utvidelse av tiltak om tilpasset opplæring i fellesskolen.I den andre studien ble det gjennomført individuelle intervjuer med et utvalg elever på 9. og 10. trinn, som hadde deler av sin opplæring i gård–skole-tilbud, og resterende opplæring i vanlig skole. Resultatene fra studien viste at elevene erfarte gårdbrukerens omsorg og engasjement, ble en del av et trygt og inkluderende fellesskap og fikk muligheten til å prøve varierte praktiske aktiviteter. Dette medførte at flere erfarte personlig utvikling og ny motivasjon for ordinær skole. Miljøet på gården kan betegnes som autonomistøttende og restitusjonsnærende, og bidrar til å fremme elevenes indre motivasjon, som i noen tilfeller overføres tilbake til skolen.Den tredje studien undersøker elevenes erfaringer og vurderinger av gård–skole-tilbud i retrospekt. De tidligere elevene var 16-18 år gamle på intervjutidspunktet. Ungdommenes erfaringer viser at elever kan erfare identitetsutvikling gjennom å møte andre forventinger til elevrollen i gård–skole-tilbud enn hva de møter på skolen. Praktiske oppgaver i tråd med interesser og evner, kombinert med anerkjennende relasjoner, kan få betydning for ungdomsskoleelevers personlige utvikling og yrkesvalg.I avhandlingen diskuteres disse resultatene i lys av hva en inkluderende skole skal være, og hva rammene for norsk ungdomsskole skal være. Det etterlyses en utvikling i retning av et mer praktisk utformet ungdomstrinn, for å møte mangfoldet i elevgruppen. Avhandlingen bidrar med økt kunnskap om betydningen slike tilbud kan ha for enkelte elever som av ulike grunner ikke klarer å få fullt utbytte av ordinær undervisning, samt at måten det jobbes på i disse tilbudene er i tråd med sosialfaglig tenkning og arbeid.Avhandlingen kan bidra inn i en diskusjon om formål og rammer for fremtidens skole, hvilke profesjoner som trengs inn i den norske skolen, og hva vi definerer som skolens læringsarenaer.
|
Emner | læring læringsmetoder elever elevrolle ungdomsskolen opplæringstilbud gård gårdstilbud
Norge |
Dewey | |
ISBN | 9788284272153
|