
Students` mathematical modelling with the aid of digital technologies : an activity and affordance theory perspective
Obed Opoku Afram
Bok · Engelsk · 2024
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | xx, 398 sider : illustrasjoner, figurer, tabeller
|
Opplysninger | Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2024. - Digitale teknologier i matematisk modelleringsvirksomhet får økt oppmerksomhet i læreplaner og politiske dokumenter i Norge og internasjonalt. Et viktig poeng som oppstår fra ulike interesser for teknologi og elevenes matematiske modelleringsaktiviteter er de ulike formene for interaksjoner som dukker opp innenfor elevenes aktiviteter generert av digitale teknologier. Imidlertid er størstedelen av forskningen relatert til teknologimedierte aktiviteter innen matematisk modellering fortsatt tilnærmet fra et kognitivt perspektiv. Denne studien tar et annet perspektiv, et sosiokulturelt perspektiv som kombinerer Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) med Affordance Theory. Denne avhandlingen utforsket hvordan ungdomsskoleelever løser matematiske modelleringsoppgaver ved hjelp av digitale teknologier. Denne forskningsstudien fokuserer på ulike former for interaksjoner innenfor elevenes matematiske modelleringsaktiviteter ved hjelp av digitale teknologier i gruppemiljøer. Tre delmål ble formulert fra målet med studien: Undersøke de ulike formene for interaksjoner innenfor studentenes aktiviteter; undersøke studentenes arbeidsprosesser; og undersøke studentenes interaksjoner med digitale teknologier. Studien er innrammet innenfor et kvalitativt forskningsparadigme og tar i bruk et etnografisk casestudie-forskningsdesign. Det involverer fire ungdomsskoler i Sør-Norge. Empiriske data ble samlet inn ved hjelp av videoopptak, skjermfangst, feltnotater og elevenes arbeidsark. En kombinasjon av induktive og deduktive tilnærminger ble brukt i dataanalysen. Studien fremhever tre hovedfunn. For det første viser funnene at elementene i CHAT blir sett på som et kollektivt system som samhandler med hverandre, i motsetning til kognitive tilnærminger med fokus på heuristikk og modelleringsprosesser. For det andre indikerer funnene at elevenes aktiviteter i matematisk modellering kan kategoriseres som modelleringshandlinger og operasjoner mot målet om å løse en matematisk modelleringsoppgave, fra et CHAT-perspektiv. Digitale teknologier spilte også en viktig rolle i modelleringshandlingene som dukket opp. For det tredje fremhever funnene fremveksten av teknologiske, matematiske og sosiokulturelle fordeler (“affordances”) og begrensninger (“constraints”) for de digitale teknologiene i studentenes aktiviteter. Studien bidrar til forskning innen matematikkundervisning og trekker ulike implikasjoner ut av de hovedfunnene om elevenes bruk av digitale teknologier i matematiske modelleringsaktiviteter. Disse implikasjonene inkluderer den potensielle påvirkningen av digitale teknologier i gruppeinteraksjoner, elevenes tendens til å velge eller bruke bestemte digitale teknologier, innvirkningen av ulike typer matematiske modelleringsoppgaver på interaksjonsdynamikk, og elevenes roller i matematiske modelleringsaktiviteter. Fremtidig forskning foreslås også for å utforske utvidelsen av elevenes matematiske modelleringsaktiviteter ved hjelp av digitale teknologier, lærernes roller i elevenes aktiviteter og betraktninger av andre teoretiske perspektiver.
|
Emner | matematikk matematisk modellering datateknologi digitale teknologier elever ungdomsskolen
|
Dewey | |
ISBN | 9788284271989
|