
Tettere på naturfag i klasserommet : resultater fra videostudien LISSI
Marianne Ødegaard
Bok · Bokmål · 2021 · Lærebøker
Originaltittel | |
---|---|
Omfang | 290 sider : illustrasjoner
|
Passer for | |
Opplysninger | Hva kjennetegner naturfagundervisning med god kvalitet? God naturfagundervisning legger til rette for at elever får et personlig engasjement i temaer de vil utforske ved hjelp av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Naturfag på sitt beste kan engasjere elevene i praktiske problemstillinger i klasserommet med situasjoner som må løses her og nå. Dette krever ofte en kombinasjon av engasjement, praktisk sans, sunn fornuft og faglig kunnskap. Det finnes allerede solid forskning på naturfagundervisning i norsk skole. I denne boka, som bygger på LISSI-studien (Linking Instruction in Science and Student Impact), supplerer forfatterne eksisterende studier ved å gi rike beskrivelser av undervisningspraksiser ved at de har fått mulighet til å observere hva som virkelig skjer i naturfagundervisningen i 20 norske klasserom på barne- og ungdomstrinnet. Resultatet har blitt en viktig dokumentasjon på hva som skjer i norsk skole, og samtidig en inspirerende og tankevekkende bok om hva god naturfagundervisning er og kan være. Boka er skrevet for lærere, lærerutdannere, studenter innenfor naturfagdidaktikk og forskere. Marianne Ødegaard, Marit Kjærnsli og Magdalena Kersting er bokas redaktører. Solveig Karlsen, Mai Lill Suhr Lunde, Magne Olufsen og Johannes Sæleset er bidragsytere. Marianne Ødegaard er professor i naturfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Marit Kjærnsli er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Magdalena Kersting har doktorgrad i fysikkdidaktikk og er postdoktor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
|
Emner | |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 9788245038439
|
- Høgskolen i Østfold: Biblioteket - Halden har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskulen i Volda: Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskulen på Vestlandet: Biblioteket Bergen har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Høgskulen på Vestlandet: Biblioteket Stord har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- INN: Universitetsbiblioteket Hamar har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- INN: Universitetsbiblioteket Lillehammer har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nasjonalbiblioteket: Depotbiblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- NLA Høgskolen : Biblioteket Oslo har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- NLA Høgskolen: Kalfaret Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- NMBU Universitetsbiblioteket: Biblioteket Sørhellinga har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nord universitet - Universitetsbiblioteket Bodø har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nord universitet: Universitetsbiblioteket Levanger har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nord universitet: Universitetsbiblioteket Mo i Rana har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Nord universitet: Universitetsbiblioteket Nesna har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- NTNU Universitetsbiblioteket: Biblioteket Lysholm har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- OsloMet - storbyuniversitetet.: Universitetsbiblioteket Biblioteket P48 har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Sámi allaskuvla - Samisk høgskole: Girjerájus - Biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- UiO : Universitetsbiblioteket: HumSam-biblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- UiT Norges arktiske universitet: Kultur- og samfunnsfagbiblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Bergen: Bibliotek for naturvitenskap og teknologi har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Stavanger: Ullandhaug har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Sørøst-Norge: Biblioteket - Notodden har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Universitetsbiblioteket i Sørøst-Norge: Biblioteket - Vestfold har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)