
Forebyggende arbeid i barnehagen : samspill og tilknytning
Kari Killén
Bok · Bokmål · 2017
Utgitt | Oslo : Kommuneforl , 2017
|
---|---|
Omfang | 251 s.
|
Utgave | 2. utg
|
Opplysninger | Det er ofte de barnehageansatte som først får en følelse av at barn har det vanskelig. Denne boken gir kunnskap til å sette ord på denne bekymringen, og kan bidra til å forebygge virkningene av belastede livssituasjoner - enten det dreier seg om forbigående problemer eller vansker av mer alvorlig og varig karakter. Boken formidler et forståelsesgrunnlag om tilknytning og ulike tilnærminger til hvordan man kan støtte barna i deres utvikling. Forfatteren viser gjennom eksempler hvordan kunnskap om tidlig tilknytning kan omsettes i praksis i barnehagen. Kari Killén har skrevet flere bøker om barn i risiko- og omsorgssviktsituasjoner. - Hva er tilknytning? Hvilken konsekvens kan kunnskap om tilknytning og tidlig samspill ha for barnehagens praksis? Hvordan formidler barnet at det har det vanskelig? Det er for første gang satt et krav i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver om at personalet skal ha bevissthet om og kompetanse til å oppdage og forebygge omsorgssvikt og overgrep. Denne boken gir et kunnskapsgrunnlag for å møte dette kravet. Kompetansen bidrar til at de ansatte på best mulig måte kan se og støtte barna det gjelder, og dermed forebygge virkningene av belastende livssituasjoner - enten det dreier seg om forbigående problemer eller vansker av mer alvorlig og varig karakter
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-446-2339-1
|