
Den gode opgave : håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser
Lotte Rienecker
Bok · Dansk · 2006
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | Hedelund, Lis (medforf)
Hegelund, Signe (medforf) Kock, Christian (medforf) Stray Jørgensen, Peter (medforf) |
Utgitt | Frederiksberg : Samfundslitteratur , 2006
|
Omfang | 412 s. : ill
|
Utgave | 3. udg
|
Opplysninger | Boka er ei håndbok i oppgaveskriving. Den fokuserer på kvaliteten til den ferdige oppgava og på de arbeids- og skriveprosesser som fører til kvalitet. Den tar bl.a. opp forskjellige oppgavetyper og kvalitetskriterier, problemformulering og fokus i oppgava, litteratursøking, teori, argumentasjon og akademisk språk. Har litteraturliste og register. ╕ DnBB AS. - Dette er boken som kan komme til å bety mest for dine studieprestasjoner. Den gode oppgaven er en mye brukt håndbok i oppgaveskriving, og er en bok man har glede av gjennom hele studieløpet. Den passer for studenter i alle fag, på alle nivåer. Boken handler først og fremst om ulike typer selvstendige oppgaver, men inneholder også stoff om bundne oppgaver. Forfatterne tar utgangspunkt i at den selvstendige oppgaven er en sjanger som går på tvers av faggrenser, en sjanger med flere likheter enn forskjeller på tvers av fag, en sjanger med tilbakevendende elementer. Disse elementene uttrykkes i pentagonmodellen. Argumentasjon og dokumentasjon er to sentrale læremål ved oppgaveskriving. Den gode oppgaven inneholder nå mer om metoder for litteratursøking og om oppgavers litteraturbaserte argumentasjon. Boken er gjennomgående revidert med mange nye modeller og oversikter, skjemaer, aktiviteter og eksempler. Det rike utvalget av kommenterte eksempler er hentet fra et bredt spekter av utdanninger. Forfatterne er ledende i Norden på feltet oppgaveskriving og har mange års erfaring med å undervise og veilede skrivende studenter. - Dette er en håndbok i oppgaveskriving som er ment å følge studenten gjennom hele studieløpet. Den har først og fremst fokus på selvstendige oppgaver, men inneholder også råd angående bundne oppgaver (for eksempel eksamensoppgaver). Forfatterne presenterer en pentagonmodell som viser til viktige tilbakevendende elementer i oppgaveskriving. Andreutgaven er grundig revidert og inneholder blant annet nye modeller, oversikter, aktiviteter og eksempler. Boken er tilpasset studenter i alle fag, på alle nivåer.
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 87-593-1164-9
|