
Utvidet klasserom i naturfag
Merethe Frøyland
Bok · Bokmål · 2019
Medvirkende | Remmen, Kari Beate (medarb)
|
---|---|
Utgitt | Oslo : Universitetsforlaget , 2019
|
Omfang | 183 sider : illustrasjoner i farger
|
Opplysninger | Har bibliografi, register. - Rammefortellingen i boka handler om to klasser, en andreklasse i grunnskolen og geofagklasse i videregående skole, som fikk undervisning med utvidet klasserom i temaet bergarter. Ett år etter undervisningen viste det seg at andreklassingene løste bergartsoppgaven helt korrekt, mens elevene fra videregående skole slet med å bruke kunnskapen de hadde lært, til å løse den samme oppgaven. Med denne fortellingen som ramme diskuterer forfatterne forståelse, undervisningsdesign, oppdrag, undervisningsprogresjon, observasjon - og tolkningsverktøy og vurdering. De gir didaktiske råd som kan gi leseren et verktøy for å designe og studere undervisning i et utvidet klasserom. Boken er skrevet for alle som jobber med undervisning i naturfag, herunder lærere, lærerstudenter, forskere og lærerutdannere. Merethe Frøyland er leder ved Naturfagsenteret. Kari Beate Remmen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. - Undervisning i utvidet klasserom kan fremme gode læringsprosesser og forståelse i naturfag. Men for mange lærere kan det virke vanskelig å få til på grunn av begrensninger som tid og ressurser.I «Utvidet klasserom i naturfag» ønsker forfatterne å rette oppmerksomheten mot mulighetene og diskuterer hvordan lærere og forskere kan designe undervisningsforløp i et utvidet klasserom. Dette knyttes til begreper som forståelse, undervisningsdesign, oppdrag, progresjon, observasjon, tolkningsverktøy og vurdering. Forfatterne gir didaktiske råd som kan gi leseren et verktøy for å designe og studere undervisning i et utvidet klasserom. Boken er skrevet for alle som jobber med undervisning i naturfag, herunder lærere, lærerstudenter, forskere og lærerutdannere. Merethe Frøyland er leder ved Naturfagsenteret. Kari Beate Remmen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-15-02719-7
|