Skolebasert vurdering : en artikkelsamling


Trond Ålvik (red.)
Bok Bokmål 1994
Flere språk: Nynorsk

Forlaget skriver om denne boka:

Skole basert vurdering er på full fart inn i den norske skolen som et moderne og systematisk virkemiddel i utviklingsarbeid. En rekke lokale prosjekter pågår rundt om i landet, og studieenheter i skolebasert vurdering er på vei inn i lærerutdanningen.

Skole basert vurdering er en sammensatt aktivitet og reiser sentrale spørsmål som: hvem har rett til å foreta en vurdering, hva kan vurderes, hvordan bør vurderingen gjennomføres, hvem bør ha rett til å bruke de opplysningene som en vurdering frambringer osv.

Denne boken belyser ulike sider ved det å gjennomføre skolebasert vurdering. Boken består av fire deler. I den første delen møter vi praksisfeltet gjennom rapporter fra skolebasert vurdering i grunnskole og på videregående trinn. I del to blir selve vurderingsbegrepet betraktet fra flere synsvinkler. Den tredje delen inneholder praktiske eksempler på framgangsmåter i skolebasert vurdering, og i del fire avsluttes boken med gode råd fra forskerhold.

Boken kan leses for seg selv, men den er primært tenkt som utfyllende lesning til Skolebasert vurdering - en innføring, der man finner en systematisk gjennomgang av de utfordringer og muligheter som knytter seg til slik virksomhet. De to bøkene har flere gjensidige henvisninger og felles sakregister.

Detaljer

Bibliotek som har denne