Skole basert vurdering er på full fart inn i den norske skolen som et moderne og systematisk virkemiddel i utviklingsarbeid. En rekke lokale prosjekter pågår rundt om i landet, og studieenheter i skolebasert vurdering er på vei inn i lærerutdanningen.
Skole basert vurdering er en sammensatt aktivitet og reiser sentrale spørsmål som: hvem har rett til å foreta en vurdering, hva kan vurderes, hvordan bør vurderingen gjennomføres, hvem bør ha rett til å bruke de opplysningene som en vurdering frambringer osv.
Denne boken belyser ulike sider ved det å gjennomføre skolebasert vurdering. Boken består av fire deler. I den første delen møter vi praksisfeltet gjennom rapporter fra skolebasert vurdering i grunnskole og på videregående trinn. I del to blir selve vurderingsbegrepet betraktet fra flere synsvinkler. Den tredje delen inneholder praktiske eksempler på framgangsmåter i skolebasert vurdering, og i del fire avsluttes boken med gode råd fra forskerhold.
Boken kan leses for seg selv, men den er primært tenkt som utfyllende lesning til Skolebasert vurdering - en innføring, der man finner en systematisk gjennomgang av de utfordringer og muligheter som knytter seg til slik virksomhet. De to bøkene har flere gjensidige henvisninger og felles sakregister.