
Lekens flertydighet : barns lek i en institusjonalisert barndom
Maria Øksnes
Bok · Bokmål · 2019
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2019
|
---|---|
Omfang | 195 sider
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | Har bibliografi, noter, sammendrag. - Barns lek har mange former, og de forstås forskjellig av ulike personer og pedagogiske institusjoner. Forfatteren skriver at for å forstå barns lek, må man erkjenne at variasjon, mangfoldet og flertydigheten ved lek er viktig. Hun ønsker å sette søkelys på perspektiver som vektlegger at barn skal erfare glede og lekelyst og at leken har en egenverdi. Lek er ikke bare et nyttig pedagogisk redskap som skal bidra til barns læring og utvikling. I denne reviderte utgaven settes søkelyset på perspektiver som anerkjenner lekens flertydighet, forskning som inkluderer observasjoner av barns lek, samt samtaler om hvordan barn erfarer sin egen lek i institusjoner som barnehage og SFO. Boka retter seg mot studenter og faglig personale i institusjoner som barnehage, skole, SFO, AKS og andre fritidsarenaer. Omtalen er utarbeidet av BS.. - De fleste vestlige filosofer har prøvd å rasjonalisere lek for å gi den en nyttig rolle i samfunnsutviklingen. Det hevdes det at barns lek er en form for utvikling.Forfatteren av denne ønsker i denne boka ønsker å vise hvordan det går an å forstå lek på andre måter enn dem som er de mest vanlige. Disse stemmene inkluderer lekforskere og filosofer som blant annet Brian Sutton-Smith, Mikhail Bakhtin og Hans-Georg Gadamer. Forfatteren har også snakket med barn om hvordan de erfarer sin egen lek i institusjoner som barnehage og SFO. For barn ser lek ut til å fremstå som mer flertydig enn vi voksne ofte forestiller oss
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-02-64061-3
|