
Kunstig intelligens i skolen
Eyvind Elstad
Bok · Flerspråklig · 2025
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Bergen : Fagbokforlaget , 2025
|
Omfang | 271 sider
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | heftet. - En av de store utfordringene for utdanningssektoren i Norge for tiden er å vite hvordan man skal forholde seg til kunstig intelligens. Denne boken gir noen foreløpige svar på dette. Boken er bygd opp på følgende måte: Først ser forfatterne på hva kunstig intelligens er, og diskuterer på en kritisk, men innsiktsfull måte hva som skjer når elevene tar i bruk kunstig intelligens i arbeidet med lærestoff og oppgaver. Deretter forsøker forfatterne å se på muligheter og utfordringer knyttet til bruk av kunstig intelligens i skolefagene. Hovedpoenget er at lærere trenger kompetanse til å ta stilling til hvordan kunstig intelligens kan brukes og ikke brukes i undervisning, og hvordan skolen kan redusere risikoen for at kunstig intelligens brukes på måter som hemmer elevenes læring. Denne innsikten gir denne boken. Bokens redaktører er Eyvind Elstad og Karsten Korbøl. Bokens bidragsytere er Harald Eriksen, Tone Hagerup, Inge Olav Hauge, Jon Hoem, Martine Rekstad, Gro Vatne Røsland, Natali Seguí Schimpke, Kaja Granum Skarpaas, Dragana Surkalovic og Peter N. Aashamar. - En av de store utfordringene for utdanningssektoren i Norge for tiden er å vite hvordan man skal forholde seg til kunstig intelligens. Denne boken gir noen foreløpige svar på dette. Boken er bygd opp på følgende måte: Først ser forfatterne på hva kunstig intelligens er, og diskuterer på en kritisk, men innsiktsfull måte hva som skjer når elevene tar i bruk kunstig intelligens i arbeidet med lærestoff og oppgaver. Deretter forsøker forfatterne å se på muligheter og utfordringer knyttet til bruk av kunstig intelligens i skolefagene. Hovedpoenget er at lærere trenger kompetanse til å ta stilling til hvordan kunstig intelligens kan brukes og ikke brukes i undervisning, og hvordan skolen kan redusere risikoen for at kunstig intelligens brukes på måter som hemmer elevenes læring. Denne innsikten gir denne boken
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 9788245058000
|
- Bjertnes videregående skole: Biblioteket har 1 av 1 ledig
- Buskerud videregående skole: Avdeling Rosthaug Skolebiblioteket har 0 av 1 ledig
- Dønski videregående skole: Biblioteket har 1 av 1 ledig
- Frederik II videregående skole: Biblioteket har 0 av 1 ledig
- Glemmen videregående skole: Biblioteket har 0 av 1 ledig
- Halden videregående skole: Skolebiblioteket har 0 av 1 ledig
- Hvam videregående skole: Biblioteket har 0 av 2 ledig
- Mysen videregående skole: Biblioteket har 0 av 1 ledig
- Nesodden videregående skole: Skolebiblioteket har 0 av 1 ledig
- St. Olav videregående skole: Bibliotek i Sarpsborg har 0 av 1 ledig
- Vestby videregående skole: Biblioteket har 1 av 1 ledig