Å se seg spørrende omkring : introduksjon til en ny pedagogisk filosofi


Inga Bostad
Bok Bokmål 2017
Utgitt
Oslo : Gyldendal akademisk , 2017
Omfang
168 s.
Opplysninger
Hvordan skape et undersøkende klasserom? Hva kan filosofien bidra med for å få en dypere forståelse av engasjement og undring - og hva slags frihet kan skape kunnskapstørst og selvrefleksjon? I Å se seg spørrende omkring går forfatteren inn i noen grunnleggende pedagogisk-filosofiske spørsmål knyttet til frihet og ansvar i skole og utdanning. I tillegg til å presentere utvalgte filosofiske perspektiver på spørsmålene, introduserer hun en ny pedagogisk filosofi der hun tar til orde for flere og bedre spørsmål - og færre svar. Hun viser hvordan dette kan være et fruktbart utgangspunkt for å snakke om utdanning og undervisning, først og fremst fordi det innebærer å tilrettelegge for en nysgjerrig, åpen og undersøkende skole.
Emner
Dewey
ISBN
978-82-05-47340-9(h.)

Bibliotek som har denne