
Lære å lære
Carol M. Santa
Bok · Bokmål · 2006
Medvirkende | Engen, Liv (medforf)
|
---|---|
Utgitt | Bryne : Logometrica , 2006
|
Omfang | 159 s. : ill
|
Utgave | 4. utg
|
Opplysninger | 1. norske utg. Stavanger : Stiftelsen dysleksiforsking, 1996. - Over tittelen: Prosjekt CRISS : CReating Independence through Student-owned Strategies. - Bokens målsetting er å formidle kunnskap om forskjellige arbeidsformer og læringsstrategier som har vist seg effektive for å oppnå et godt læringsresultat. Oppmerksomheten flyttes fra lærerens undervisning til elevenes læring. Med litteraturliste. - En bok i A-4 format beregnet på lærere. Boka formidler kunnskap om forskjellige arbeidsformer og læringsstrategier som har vist seg effektive når det gjelder læringsresultater. Criss (Content Reading Including Study Systems) er utviklet i USA, og boka er oversatt og bearbeidet for norske forhold. Boka inneholder mange konkrete og nyttige tips med tanke på å lære elevene studietekniske metoder. Boka er illustrert med en rekke eleveksempler fra grunnskole og vg.skole. - Forlagets beskrivelse: 'Lære å Lære' er den norske versjonen av boken om CRISS-prosjektet ('Creating Independence through Student-owned Strategies' av Carol Santa, Lynn Havens, Evelyn Maycumber). 'Lære å Lære' er skrevet av Liv Engen i nært samarbeid med Carol Santa. Boken beskriver den pedagogiske tenkingen bak arbeidet med læringsstrategier, og er illustrert med en rekke norske og amerikanske elevarbeidet både fra grunnskole og videregående skole. Boken beskriver forskjellige arbeidsformer og læringsstrategier som har vist seg å være effektive hjelpemidler for å gjøre elevene til aktive og bevisste 'lærende'. Vi peker på betydningen av et pedagogisk perspektivskifte, og antyder at oppmerksomheten må flyttes fra lærernes undervisning og til elevenes læring. 'Lære å Lære' understreker at elevene må få mulighet til å lære seg forskjellige arbeidsformer, og framhever betydningen av at læreren 'går på scenen' og modellerer/ demonstrerer arbeidsformene slik at elevene tydelig får se hvordan de kan arbeide. Men vi understreker også at læreren må 'gå ned fra scenen', slik at elevene selv kan være aktive og gjøre sine egne læringserfaringer. Spesielt er det viktig at elevene får erfare hvorfor og hvordan de forskjellige arbeidsmåtene gjør det lettere for dem å tilegne seg ny kunnskap. - Norsk versjon av boka " Content Reading Including Study Systems" av Carol Santa. Det er høgskolelektor / logoped Liv engen som har hatt ansvaret for utformingen av den norske versjonen, og boka er illustrert med en rekke eleveksempler fra grunnskole og videregående skole. Målsetningen med boka er å formidle kunneskap om forskjellige arbeidsformer og læringsstrategier som har vist seg å være effektive for å oppnå et godt læringsresultat. Det som særpreger boka, er at oppmerksomhet flyttes fra lærerns undervisning til elevens læring. Det er elevene som må lære seg å bruke, velge og vurdere arbeidsformer og læringsstrategier slik at de forstår hva de kan , og hva de kan gjøre for å tilegne seg de kunnskaper de trenger. I en slik læringsprosess er bevisstgjøring og egenaktivitet av avgjørende betydning for læringsresultatet
|
Emner | Ansvar for egen læring
CRISS-prosjektet Grunnskoleutdanning Lese- og skriveopplæring Vis mer... Lese- og skrivevansker
Leseopplæring Læring Lesing Studieteknikk Grunnskolen Læringsstrategier Montana-modellen STUDIETEKNIKK Spesialpedagogikk Språkvansker Studieteknikk Undervisning-Metoder Undervisningsmetodikk læring arbeidsformer læringsstrategier dysleksi lesevansker skrivevansker spesialundervisning lesing lesing - undervisning skriving - undervisning undervisning metoder lærestrategier studieteknikk grunnskole videregående skole spesialpedagogikk studieteknikk lesing lesevansker CRISS læringsstrategier bevisstgjøring Didaktikk Dysleksi Lesing Læring Metoder Skriveopplæring Undervisning Undervisningsmetoder |
Dewey | |
ISBN | 82-92632-09-3
|