Læring og kulturelle redskaper : om læreprosesser og den kollektive hukommelsen
Roger Säljö · oversatt av Sigrid Moen
Bok Bokmål 2006
Digital utgave: Søke-URL
Annen tittel | |
---|---|
Originaltittel | |
Utgitt | Oslo : Cappelen akademisk , 2006
|
Omfang | 259 s. : ill
|
Opplysninger | Elektronisk reproduksjon. - Opplagshistorikk: 3. oppl. 2018 (Nkr 489.00). - Svensk originalutg.: [Stockholm] : Norstedts akademiska förlag, 2005. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, register. - Hvordan lærer vi? Tradisjonelt fins det to perspektiver på læring. Det ene ser mennesket som et tomt kar som fylles med kunnskap utenifra. Det andre ser menneskets læring som noe som bestemmes av indre, medfødte forutsetninger. Roger Säljö presenterer her et tredje, sosiokulturelt, perspektiv på læring. Han tegner et bilde av læring og utvikling av kunnskaper som noe mennesket gjør i samspill med omgivelsene. Vår evne til å bygge og bevare viten har vi fordi vi utvikler redskaper som bærer kunnskapene og erfaringene videre. Utviklingen av kulturelle redskaper gjør at vår måte å arbeide, kommunisere og leve på endres. Som en følge av dette igjen endres vår måte å lære og tolke verden
|
Emner | Pedagogikk
historie hukommelse kognisjon Vis mer... kollektiv
kommunikasjon kultur kulturhistorisk kunnskapsoverføring læreprosesser læring kognisjon sosiologi kultur kunnskapsoverføring samspill sosiokulturelle perspektiv kollektiv hukommelse læreprosesser sosialisering historie skriftspråk mediering symbol kommunikasjon kulturhistorisk læringspsykologi læringspsykologi mediering perspektiv samspill skriftspråk sosialisering sosiokulturelle sosiologi symbol Education Learning Teaching Læring Pedagogisk psykologi |
Dewey | |
ISBN | 8202258057. - 9788202258054
|