Inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen


Maryann Jortveit
Bok Bokmål 2017
Annen tittel
Utgitt
Kristiansand : Portal , cop. 2017
Omfang
273 s.
Opplysninger
Bearbeidet utgave av forfatterens avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand. 2014. - Hvordan er det å være lærer i en mangfoldig skole? Samtaler med lærere og vurdering av offentlige dokumenter viser at det er behov for mer kunnskap omkring opplæring av minoritetselever. Mange lærere arbeider for å få et godt sosialt klima, og de legger vekt på at elevene skal trives, men strever med å legge til rette for et godt faglig utbytte for minoritetselevene. De etterlyser refleksjoner over verdier, bedre samarbeid og kompetanseheving. Det er nødvendig å drøfte hva inkludering er og hvilke konsekvenser det skal få i opplæringen av språklige minoriteter. I boka pekes det på at både språklige minoritets- og majoritetselever skal kvalifiseres til å være aktive deltakere i et samfunn preget av mangfold. Det betyr at hele skolen må gjenspeile de verdiene som ligger til grunn for et inkluderende samfunn.
Emner
Dewey
ISBN
978-82-8314-118-4

Bibliotek som har denne