
Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Astrid Roe
Bok · Bokmål · 2014 · lesestrategier leseopplæring leseutvikling lesepedagogikk leseprøver
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Universitetsforlaget , 2014
|
Omfang | 225 s. : fig
|
Utgave | 3. utg
|
Opplysninger | Har bibliografi, innholdsfortegnelse, register. - Boka handler om hva lesing og leseopplæring er, hvordan leseopplæring kan foregå og hvorfor både lesekompetanse og leseopplæring er så viktig. Forfatteren presenterer teorier og begreper rundt emnet, og gir konkrete eksempler på hvordan man kan jobbe konstruktivt med å utvikle elevers lesekompetanse og lesestrategier. Boken tar også for seg viktigheten av løpende vurdering av elevenes lesekompetanse i alle fag og forskjellige typer leseprøver. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Boka handler om hva lesing og leseopplæring er, hvordan leseopplæring kan foregå og hvorfor både lesekompetanse og leseopplæring er så viktig. Forfatteren presenterer teorier og begreper rundt emnet, og gir konkrete eksempler på hvordan man kan jobbe konstruktivt med å utvikle elevers lesekompetanse og lesestrategier. Boken tar også for seg viktigheten av løpende vurdering av elevenes lesekompetanse i alle fag og forskjellige typer leseprøver. - Boka handler om hva lesing og leseopplæring er, hvordan leseopplæring kan foregå og hvorfor både lesekompetanse og leseopplæring er så viktig. Forfatteren presenterer teorier og begreper rundt emnet, og gir konkrete eksempler på hvordan man kan jobbe konstruktivt med å utvikle elevers lesekompetanse og lesestrategier. Boken tar også for seg viktigheten av løpende vurdering av elevenes lesekompetanse i alle fag og forskjellige typer leseprøver. Denne 2. utgaven har oppdatert stoff om tekstbegrepet, vurdering, lesestrategier og metakognisjon på bakgrunn av resultater for PISA 2009. - Forfatteren presenterer teorier og begreper om hva lesing og lesekompetanse er, og gir konkrete, forskningsbaserte eksempler på hvordan man kan jobbe konstruktivt med å utvikle elevers lesekompetanse og lesestrategier. Boken omhandler også vurdering av lesing, både den viktige løpende vurderingen av elevenes lesekompetanse i alle fag og forskjellige typer leseprøver. Boken er egnet for alle som jobber med leseutvikling, lærere i grunn- og videregående skole, lærerutdannere, studenter og foreldre. Har litteraturliste og register
|
Emner | Leseopplæring
Lesestimulering Lesestimulering - Undervisning Lesing Vis mer... barn
didaktikk fagdidaktikk grunnskolen internasjonale lesedidaktikk leseforståelse lesekompetanse leseopplæring lesepedagogikk leseprøver lesestrategier lesestrategier leseopplæring leseutvikling lesepedagogikk leseprøver lesetester leseutvikling lesing lesning metoder modeller nasjonale pedagogikk pisa skolen tester undervisning undervisningsmetoder vurdering Fagdidaktikk Lesepedagogikk Lesing - Undervisning |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-15-02309-0
|