
Klasse 10 B
AV-senteret
DVD · Bokmål · 2010 · Dokumentarserie
Utgitt | Volda : AV-senteret , 2010
|
---|---|
Omfang | 10 episoder fordelt på 4 dvd-plater (10 x 40 min)
|
Opplysninger | 1. Skal bli blant de beste (40 min): Det er første skoledag etter juleferien, og klasse 10 b møter spent sine nye lærere for første gang. De ni pedagogene vet ingenting om de nye elevene sine, verken at Magnus var borte 49 av 85 skoledager i forrige semester og står i fare for å stryke i ti fag, eller at Ole Andreas aldri deltar i gymmen fordi han ikke skjønner vitsen med faget. Alle, både elever og lærer, håper på en ny og frisk start. Men for å finne ut hvilken jobb pedagogene har foran seg, må elevene kartlegges i alle fag. Resultatene er langt dårligere enn forventet, og de nye lærerne må klekke ut en ny plan. Først og fremst må de gi elevene tilbake troen på seg selv og troen på at skole er spennende. For uten motivasjon blir det umulig å løfte klasse 10 b opp blant de beste klassene i landet. - 10. Gode resultater (40 min): Klasse 10 B nådde ikke målet om å bli en av landets tre beste klasser. Men alle har nådd sine helt spesielle, inviduelle og høye mål. Magnus, som aldri var på skolen før, har vært her nesten hver eneste dag og gått opp i alle fag. Og Jonas, som før bare var klassens bråkmaker, har fått tro på at han også kan være flink på skolen. Dette feires med en avslutning der både foreldre, lærere og elever oppsummerer klassens reise. - 2. Ligger dårlig an (40 min): Klasse 10 b ved Sten-Tærud skole har hatt sine nye lærere i en uke, og forandringen er allerede merkbar. De nye lærerne har gjennomført kartleggingsprøver for å få et innblikk i hvordan klassen ligger an faglig. Mattelærer Ingvill oppdager at flere av elevene ligger langt bak det som er forventet av elever i siste trinn på grunnskolen. Janna er en av dem som ikke klarer å motivere seg til å jobbe med matte. For henne er frykten for å mislykkes så stor at hun heller lar være å prøve. Men mangel på motivasjon i blant annet matte kan ødelegge fremtidsdrømmene hennes. Janna drømmer nemlig om å bli en kjent artist og få musikk med mening ut til folket. Men for å komme inn på musikklinja på videregående, trenger hun gode karakterer i de fleste fag. Mattelærer Ingvill har mange utfordringer fremfor seg og starter med å invitere foreldrene til et møte. At foreldre deltar aktivt i skolen betyr veldig mye for elevers læring, siden de da får et innblikk i barnas faktiske skolehverdag og faglige utfordringer. klasse 10 b møter den siste nyankomne lærer, Matias, som skal ha elevene i musikk, og norsklærer Harald kjemper en hard kamp for å gjenskape leselysten blant avgangselevene. - 3. Gammel vane vond å vende (40 min): Det har skjedd mye for og i klasse 10 b disse fire første ukene. Nye lærere, nye læringsmetoder og nye rutiner er blitt introdusert, og elevene begynner å bli trygge i den nye tilværelsen. Men med denne tryggheten trer også klassens gamle uvaner fram. Avtaler glemmes, oppgaver leveres ikke og det bråkes i timene. De nye lærerne får et svare strev med å holde på konsentrasjonen til elevene. Jonas er en av elevene som sliter mest med konsentrasjonsvansker og det å holde avtaler. Men norsklærer Harald nekter å gi ham opp - og sakte, men sikkert viser Jonas skritt i riktig retning. - 4. På vei oppover (40 min): To måneder inn i prosjektet er både motivasjonen og lærelysten tilbake i klasse 10 b. Men i takt med prestasjonene øker også konkurranseinstinktet – og en dag smeller det! klasse 10 b er nesten halvveis i prosjektet, og det faglige presset er stort. Elevene har nå litt under fire måneder igjen til å klare målet – nemlig å bli en av landets tre beste klasser i slutten av terminen. Men med økt fokus på karakterer, øker også konkurranseinstinktet – særlig mellom guttene og jentene. Elevene gjør alt for å prestere, og en dag smeller det!. - 5. Guttene mot jentene (40 min): To måneder inn i prosjektet er både motivasjonen og lærelysten tilbake i klasse 10 b. Men i takt med prestasjonene øker også konkurranseinstinktet – og en dag smeller det! klasse 10 b er nesten halvveis i prosjektet, og det faglige presset er stort. Elevene har nå litt under fire måneder igjen til å klare målet – nemlig å bli en av landets tre beste klasser i slutten av terminen. Men med økt fokus på karakterer, øker også konkurranseinstinktet – særlig mellom guttene og jentene. Elevene gjør alt for å prestere, og en dag smeller det!. - 6. Må finne riktig motivasjon (40 min): Klasse 10 b har nå kommet halvveis ut i prosjektet, og for mange begynner det faglige å løsne. Men for Magnus og Soma går det ikke like lett. I forrige semester var Magnus borte 49 av 85 skoledager, men er nå fast tilbake på skolebenken. Miljøet i klassen er blitt mye bedre, og han føler seg mer velkommen. Når det gjelder det faglige, sliter han med lese- og skrivevansker. Dette vil samfunnsfaglærer Thomas gjøre noe med. Han gir Magnus en muntlig prøve i stedet for en skriftlig – og resultatene blir overveldende for dem begge. Norsk-kurdiske Soma sliter også med skrivingen, spesielt i norskfaget. Norsklærer Harald har derfor gitt henne en glosebok hvor hun skal skrive alle ord hun ikke forstår eller synes er vanskelig. Han motiverer henne også til å skrive en stil om det Soma selv synes er viktig – og nok et lys er tent!. - 7. Søknadsfristen går ut (40 min): Elevene i klasse 10 b må nå ta en viktig avgjørelse. Søknadsfristen for valg av videregående går snart ut, og elevene må bestemme seg. Hva skal man bli, og hva skal man velge? Janna som drømmer om å bli artist, er i tvil om hva hun vil. Da er gode råd dyre. RLE-lærer Maria, som også har musikalsk bakgrunn, prøver å oppmuntre Janna til å søke musikklinja. Men Jannas venninne Cecilie håper Janna velger allmenn, slik at de kan gå sammen. Resultatet blir at Janna lar seg forvirre og vil helst bare fortsette på ungdomsskolen. En annen som sliter med valget, er Kevin. Han elsker å svømme og vurderer å søke idrettslinja. Men han er i tvil – for er det mulig å leve av svømming?. - 8. Tentamenstid (40 min): Elevene skal ha tentamen i kjernefagene norsk, engelsk og matte, og resultatene elevene oppnår vil bli en viktig pekepinn på om de klarer å nå målsetningen – og bli en av de tre beste klassene innen terminslutt. Norsklærer Harald har store forventninger, siden dette er et fag hvor flere gjør det bra. Jonas Bakken imponerer stort og får stilen sin opplest i klassen. Matten er det derimot verre med, og mattelærer Ingvill er fortvilet. I tillegg skal elevene også opp i engelsk muntlig, som vil avgjøre karakteren de får i standpunkt. Det å fremføre muntlig er Malins største skrekk. Klarer hun å komme over frykten?. - 9. Tid for eksamen (40 min): Elevene i klasse 10 B har nå hatt sine nye lærere i snart fem måneder. I starten var de en klasse med dårlige karakterer og lav selvtillit. Underveis har mange gjort store fremskritt og oppdaget nye sider ved seg selv. Men fortsatt gjenstår den virkelig store testen, både for lærere og elever - eksamen. - Gjennom ti program har vi fulgt klasse 10b ved Sten-Tærud skole i Skedsmo. Serien har skapt stor debatt blant alle skoleinteresserte i hele Norge. Enkeltprogram og enkeltepisoder er gode utgangspunkt for samtale og refleksjon omkring egen undervisning. Her er mye som trigger den gode samtale både lærere imellom og mellom lærer/elev. Gjennom serien følger vi elevene i deres siste semester på grunnskolen. Det er Strix som har produsert denne observerende dokumentaren der ingenting er iscenesatt
|
Sjanger |