
Ungdom i oppvekst og utdanning : mening og håndterbarhet før og nå
Heidun Oldervik
Bok · Bokmål · 2020
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Universitetsforlaget , 2020
|
Omfang | 213 sider
|
Opplysninger | heftet. - Alle har erfaring fra skole og oppvekst, ikke de samme erfaringene, men det gir oss likevel en felles referanseramme. Gjennom barnehage og skole få man de første erfaringene med å formes av andre og se våre muligheter, men for noen kan disse erfaringene også minne oss om mangel på muligheter. Fordi utdanningssystemet bestemmer så mye over hvilke muligheter vi får, er barn og unges oppvekst en viktig del av privat og offentlig debatt. Boken henvender seg til studenter og forskere i pedagogiske fag og lærerutdanning, men også til alle som er interessert i oppvekst og utdanning. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Hva er det som gir mening for barn og ungdom og hva bestemmer hvor godt de håndterer livene sine gjennom oppveksten? Det å ha en barndom å referere til er noe vi alle har felles. Erfaringer fra skole og oppvekst er noe alle har; ikke de samme erfaringene, men noen felles referanserammer. Gjennom barndom, barnehage og skole får vi våre første erfaringer med å formes av andre, bli kjent med oss selv og se våre muligheter. For noen kan erfaringer fra barndom og oppvekst også minne oss om mangel på muligheter og mening. Fordi utdanningssystemet bestemmer mye over hvilke muligheter vi får ta del i og hvilken lærdom vi bør tilegne oss, så er barn og unges oppvekst en viktig del av både den private og offentlige debatten. I denne boken ser forfatterne både bakover i tid og framover mot nye utfordringer som samfunn og utdanning står overfor, når det gjelder å gi alle barn og unge en meningsfull oppvekst. Målgruppe for boken er studenter og forskere i pedagogiske fag og lærerutdanning og alle som er interess
|
Emner | |
Geografisk emneord | |
Dewey | |
ISBN | 9788215046600
|