
Opplevelsen som teller : om arbeid med matematikk i barnehagen
idé, manus, foto og regi Sveinung Wiig Andersen
DVD · Bokmål · 2007
Medvirkende | Andersen, Sveinung Wiig (regissør)
|
---|---|
Utgitt | Kristiansand : Sørlandet kompetansesenter , 2007
|
Omfang | 1 DVD (20 min) : lyd, kol
|
Opplysninger | Filmen laget: 2007. - Norsk tale. - Opplysningsfilm. - Tillatt for alle. - Former mønster, flater og tall - matematikk finnes rundt oss overalt - også i barnehagen. Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter kan barnehagen legge til rette for at barns første erfaring med matematikk blir en positiv opplevelse. Matematikk er ikke lenger bare et fag i skolen, men noe som også barn i førskolealder møter hver dag. I Rammeplanen for barnehagen legges føringer for hva barna skal gjøre erfaring med. Matematikk skal være en naturlig, integrert og selvfølgelig del av det man arbeider med i barnehagen. Mange førskolelærere gir uttrykk for at de føler seg usikre på fagområdet og ønsker å lære mer om hvordan de kan arbeide med matematikk. Matematikk i barnehagen handler om å la barn leke seg til noen erfaringer og møte barn på deres naturlige initiativ. Moro med tall, eksperimentering med former og nysgjerrighet på mønster har en egenverdi som en del av barnehagehverdagen. På lengre sikt vil kanskje disse grunnleggende erfaringene også virke forebyggende på matematikkvansker i skolealder. Dette er en film som gir et lite blikk inn temaet og viser eksempler på hvordan to barnehager jobber. Den kan brukes som utgangspunkt for diskusjon omkring fagområdet på personalmøter, på foreldremøter m.v.
|
Emner | |
Dewey |