
Barne- og ungdomspsykologi
Oddbjørn Evenshaug
Bok · Bokmål · 1998
Medvirkende | Hallen, Dag ( Medforfatter )
|
---|---|
Utgitt | Oslo : Ad Notam Gyldendal , 1998
|
Omfang | 405 s.
|
Utgave | 3. utg./6.oppl
|
Opplysninger | Har litteraturhenvisninger. - Boka setter de ulike sider ved utviklinga i barne- og ungdomsalderen inn i et pedagogisk helhetsperspektiv som fokuserer p# barns og unges samspill med sine omgivelser, og vektlegger utviklingas kulturelle og sosiale sammenheng. Har litteratur- og ordliste. - Boka setter de ulike sider ved utviklinga i barne- og ungdomsalderen inn i et pedagogisk helhetsperspektiv som fokuserer på barns og unges samspill med sine omgivelser, og vektlegger utviklingas kulturelle og sosiale sammenheng. Har litteratur- og ordliste. - Forfatterne gir i denne boken en lettlest innføring i et spennende fagområde. Boken er blitt en klassiker innenfor universitets- og høgskolestudier i pedagogiske og sosiale yrker for arbeid blant barn og unge. De ulike sider ved utviklingen i barne- og ungdomsalderen blir satt inn i et pedagogisk helhetsperspektiv som fokuserer på barns og unges samspill med sine omgivelser. I denne utgaven er vekten på utviklingens kulturelle og sosiale sammenheng ytterligere forsterket. Tverrkulturelle undersøkelser og forskning blant etniske minoriteter har fått større plass, bl.a. i egne rammer som kan leses uavhengig av den løpende teksten. Det blir lagt større vekt på Lev Vygotskys sosiokulturelle perspektiv og Erik Homburger Eriksons psykososiale teori om identitetesutviklingen i ungdomsalderen, og utviklingen mot en integrert personlighet. Alle kapitlene er ajourført og revidert i samsvar med utviklingen innenfor forskningen på det utviklingspsykologiske fagområdet. Ill. i sv/hv. Med ordforklaringer og litt.l.
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 82-05-18575-1
|