Tjenestekvalitet : hvordan bedre kvaliteten på offentlige tjenester?


Hans Chr. Garmann Johnsen
Bok Bokmål 1997

Forlaget skriver om denne boka:

Kvalitet på tjenester blir et stadig viktigere tema. Tjenesteyting utgjør en voksende andel av vår totale produksjon, og offentlig sektor står for mange av de mest utfordrende tjenestene samfunnet yter; de .som er knyttet til menneskers liv og helse. Tjenester utføres av mennesker og for mennesker - -mennesker som er forskjellige, har ulike behov og er i ulike situasjoner. Hvordan skal vi sikre kvalitet på slike tjenester, og hva er kvalitet på tjenester? Dette er de sentrale spørsmål boka drøfter.

Boka tar utgangspunkt i den litteratur og forskning som har foregått innen service- og tjenestekvalitet de siste par tiår. Hensikten med boka er å se sammenheng mellom ulike kvalitetsteorier og relatere disse til den offentlige, og spesielt den kommunale sektor. Hvordan skal den kommunale sektor arbeide for å bedre sin tjenestekvalitet?

Boka vil være nyttig for alle som arbeider med å bedre tjenestekvalitet en etat eller avdeling. Ut over å være et praktisk redskap, drøfter boka også mer prinsipielle sider ved utvikling av tjenestekvalitet, blant annet forhold som privatisering, rettssikkerhet og etiske sider ved offentlig tjenesteyting.

Detaljer

Bibliotek som har denne