Boka tar for seg premissene grunnskolereformen fra 1997 satte for undervisningen, og viser i hvilken grad de gjenfinnes i den daglige undervisningen i grunnskolen i dag. På grunnlag av omfattende studier gir boka svar på spørsmål som: Hva karakteriserer arbeidsformene i norske klasserom? Hva er elevenes læringsutbytte i norsk skriftlig? Har ny læreplan ført til endret matematikkundervisning? Hvordan opplever jenter og gutter naturfag? Er norske gymlærere konservative? Hvilken rolle spiller læreboka i samfunnsfag? Hvor nytt har egentlig det nye faget kunst og håndverk blitt? I hvilken grad er drama en del av innhold og arbeidsmåter i grunnskolen? Har nye læreplaner for døve gitt dem ny tilhørighet?
Samlet gir denne boka oppdatert og viktig kunnskap om norsk grunnskolevirkelighet.
KIRSTI KLETTE er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og har bl.a. utgitt Klasseromsforskning på norsk (1998). Bokas bidragsytere er en rekke dyktige fagfolk fra høgskoler, universitet og grunnskole.