
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
Joakim Caspersen... et al.
Bok · Norsk · 2021
Utgitt | Trondheim : NTNU Samfunnsforskning , 2021
|
---|---|
Omfang | 148 s.
|
Opplysninger | Rapporten er laget sammen med Nifu i Oslo, Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. «Koronapandemien – Håndtering og konsekvenser» bygger på data fra opp mot 80.000 elever og 8.000 foreldre, spørreundersøkelser i PPT-tjenesten (den pedagogisk-psykologiske tjenesten), barnevern og FAU samt intervjuer med disse gruppene i fem anonymiserte kommuner, fra hele landet. De har både sett på perioden med skolestenging noen uker våren 2020 spesifikt, og hele året som helhet - også med flere varierende grad av skolestenging for enkelte kommuner. Vi har også sett på organisering og samarbeid mellom aktører i skolens støttesystem, med utgangspunkt i egne spørreskjemaundersøkelser til PPT og barnevern, Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge, og i casekommuner. Vi ser at henvendelsene til PPT og barnevern gikk markant ned under perioden med nedstengning og skole hjemme, men tok seg proporsjonalt opp i perioden etterpå. Nedgangen og den påfølgende oppgangen var klarest for PPT. På den andre siden har Barnevernet vært mer involvert i kommunenes risikovurderinger, og i vurderingen av hvilke barn som skulle ha tilbud på skolen under nedstengingen, enn det PPT har vært. Noe av forskjellen skyldes nok en vektlegging av at barnevernstjenester skulle holde åpent i større grad enn PPT, men resultatene peker også mot at det pedagogisk-psykologiske ved sårbarhetsbegrepet har vært tillagt mindre vekt enn barnevernsperspektivet under selve pandemihåndteringen, og at PPT heller kom tilbake i normal daglig drift som før når skolene gjenåpnet.
|
Emner | |
ISBN | 978-82-7570-646-9
|