Forlaget skriver om denne boka:
Boken "Nærhet og distanse" gir en innføring i etikk og etisk tenkning knyttet til arbeid ned mennesker. Sentrale temaer i del l er grunnvilkårene for det å være menneske; sårbarhet, avhengighet, skjørhet og dødelighet . Grunnvilkårene blir satt opp mot menneskets ønske om, og rett til autonomi, rett til å bestemme over sitt eget liv. Avhengighet og autonomi er sentrale begreper i alt arbeid med mennesker.
I del II av boken gis det en innføring i ulike etiske retninger: bl.a. pliktetikk, diskursetikk. nvtteetikk, dydsetikk og nærhetsetikk. Teorien er knyttet til eksempler fra helse-, sosialg undervisningssektoren. Det legges også vekt på å få frem sammenhengen mellom etikk og menneskesyn.
I del III presenterer forfatterne en "KLO K-modell" som kan være til hjelp når man konkret står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Denne modellen legger vekt på hvordan vi bruker tidligere erfaring i møte med nye problemer, og ikke bare handler ut fra etiske prinsipper eller normer.
Boken "Nærhet og distanse" gir en innføring i etikk og etisk tenkning knyttet til arbeid ned mennesker. Sentrale temaer i del l er grunnvilkårene for det å være menneske; sårbarhet, avhengighet, skjørhet og dødelighet . Grunnvilkårene blir satt opp mot menneskets ønske om, og rett til autonomi, rett til å bestemme over sitt eget liv. Avhengighet og autonomi er sentrale begreper i alt arbeid med mennesker.
I del II av boken gis det en innføring i ulike etiske retninger: bl.a. pliktetikk, diskursetikk. nvtteetikk, dydsetikk og nærhetsetikk. Teorien er knyttet til eksempler fra helse-, sosialg undervisningssektoren. Det legges også vekt på å få frem sammenhengen mellom etikk og menneskesyn.
I del III presenterer forfatterne en "KLO K-modell" som kan være til hjelp når man konkret står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Denne modellen legger vekt på hvordan vi bruker tidligere erfaring i møte med nye problemer, og ikke bare handler ut fra etiske prinsipper eller normer.