Mappevurdering - av og for læring : med eksempler fra helse- og sosialfag


Inger Taasen
Bok Bokmål 2004

Tradisjonelle eksamensformer i høgskoler og universiteter utfordres nå av nye evalueringsformer, og bruk av mappe er en slik nyskapning. Det som her har betegnelsen mappe, innebærer mer enn bare en samling av utførte arbeidsoppgaver for vurdering. Forfatterne beskriver mappe som et redskap for strukturering av læring og undervisning, og når mappe brukes, innføres det ofte nye måter å arbeide på både for studenter og lærere. Lærerne blir mer veiledere, studentene skal være aktive i læreprosessen og i tillegg vurdere og kommentere både egen og andres innsats.

Hovedtemaer i boken:
- mappe begrepet og det teoretiske grunnlaget
- hvordan bygge opp et studieinnhold rundt mappen
- hvordan jobbe med mappe som redskap for læring, altså vurdering FOR læring
- hvordan strukturere individuelt arbeid og arbeid i grupper
- mappe i avsluttende vurdering, altså vurdering AV læring
- ekstern sensor - utfordringer
- studentenes rettssikkerhet, fusk er også et tema
- arbeidsbelastning, ressursbehov og studentenes frihet/bundethet

Studentene ved Høgskolen i Oslo har skrevet et kapittel om sine erfaringer, og boken har et bredt innslag av forskningsbasert kunnskap om mappevurdering og læring, i tillegg til en rekke praktiske eksempler på hvordan dette kan gjøres. Her kan både lærere og studenter finne kunnskap om hvordan man kan planlegge og gjennomføre studiearbeid der mappe er en sentral del.

Detaljer

Bibliotek som har denne