En bedrifts strategiske tilpasning i det lokele markedet handler mye om hvordan produsenter, grossister, detaljister, importører og eksportører samarbeider. Produsenter av varer og tjenester vil bare kunne oppnå tilgang til markedet gjennom markedsføringskanaler. Derfor vil kunnskap omkring måten å organisere markedsføringskanaler på og å styre markedsføringen gjennom slike kanaler være en viktig kilde til konkurransefortrinn. Denne boken forsøker å gi en bred introduksjon til fagområdet markedsføringskanaler. Bokens innfallsvinkel er generell og ikke relatert til et enkelt marked eller en spesiell bransje. Eksempler er hentet fra en rekke ulike bedrifter og bransjer i en internasjonal sammenheng. Boken er ment å gi både fremtidige ledere og praktikere i næringslivet en introduksjon til modeller som kan bidra til å analysere strategiske alternativer en bedrift vil stå overfor. Samtidig vil boken gi en bred presentasjon av viktige sider ved styringen av markedsføringskanaler etter at kanalene er organisert og etablert.