Livet i skolen 1 er den første
av to grunnbøker i pedagogikk og elevkunnskap. Boken gir en innføring i
sentrale teorier som belyser perspektiver på utvikling, læring og
mestring. Samlet sett gir disse teoriene et fundament for hvordan vi
best kan legge til rette for læring. Forfatterne har lagt stor vekt på
å synliggjøre samspillet mellom de teoretiske perspektivene og praksis,
og illustrerer teorier, forskningsresultater og temaer med eksempler
fra barn og unges hverdag, i og utenfor skolen. Sammen med Livet i
skolen 2 vil boken gi studentene den lærerfaglige plattformen de trenger
for sin fremtidige yrkesutøvelse. Læring er betinget av en rekke
faktorer, der samhandling mellom barna, de unge og deres omgivelser
spiller en viktig rolle. Derfor kreves det kunnskap om individet og
forståelse for forhold i omgivelsene, slik som i familien, vennekretsen
og det moderne storsamfunnet. Med slik kunnskap kan det legges til rette
for læring på en god måte. Livet i skolen 1 presenterer de sentrale
teoretiske perspektiver knyttet til betingelser for læring. Livet i
skolen 2 presenterer sentrale temaer knyttet til utvikling av lærerollen
og betydningen av sosial læring med relevans for daglig pedagogisk
praksis. Livet i skolen 1 og 2 er primært rettet mot studenter i
lærerutdanning ved universitet og høgskole. Bøkene vil også være
nyttige for yrkesaktive lærere og andre studenter og yrkesgrupper som er
engasjert i barn og unges utvikling, læring og mestring. Terje Manger
er dr.philos. og professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i
Bergen. Sølvi Lillejord er dr.philos. og professor i pedagogikk ved
Universitetet i Bergen. Thomas Nordahl er dr.polit. og professor i
pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark. Turid Helland er dr.polit. og
førsteamanuensis i logopedi ved Universitetet i Bergen.
av to grunnbøker i pedagogikk og elevkunnskap. Boken gir en innføring i
sentrale teorier som belyser perspektiver på utvikling, læring og
mestring. Samlet sett gir disse teoriene et fundament for hvordan vi
best kan legge til rette for læring. Forfatterne har lagt stor vekt på
å synliggjøre samspillet mellom de teoretiske perspektivene og praksis,
og illustrerer teorier, forskningsresultater og temaer med eksempler
fra barn og unges hverdag, i og utenfor skolen. Sammen med Livet i
skolen 2 vil boken gi studentene den lærerfaglige plattformen de trenger
for sin fremtidige yrkesutøvelse. Læring er betinget av en rekke
faktorer, der samhandling mellom barna, de unge og deres omgivelser
spiller en viktig rolle. Derfor kreves det kunnskap om individet og
forståelse for forhold i omgivelsene, slik som i familien, vennekretsen
og det moderne storsamfunnet. Med slik kunnskap kan det legges til rette
for læring på en god måte. Livet i skolen 1 presenterer de sentrale
teoretiske perspektiver knyttet til betingelser for læring. Livet i
skolen 2 presenterer sentrale temaer knyttet til utvikling av lærerollen
og betydningen av sosial læring med relevans for daglig pedagogisk
praksis. Livet i skolen 1 og 2 er primært rettet mot studenter i
lærerutdanning ved universitet og høgskole. Bøkene vil også være
nyttige for yrkesaktive lærere og andre studenter og yrkesgrupper som er
engasjert i barn og unges utvikling, læring og mestring. Terje Manger
er dr.philos. og professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i
Bergen. Sølvi Lillejord er dr.philos. og professor i pedagogikk ved
Universitetet i Bergen. Thomas Nordahl er dr.polit. og professor i
pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark. Turid Helland er dr.polit. og
førsteamanuensis i logopedi ved Universitetet i Bergen.