
Skolefravær : å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring
Trude Havik
Bok · Bokmål · 2023
Utgitt | Oslo : Gyldendal , 2023
|
---|---|
Omfang | 270 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 2. utgave
|
Opplysninger | 1. utgave 2018. - heftet. - Hvorfor unngår Silje, Klara og Kristian skolen? Hva gjør lærere, skoleledere og foreldre når elever ikke kommer på skolen? Bestill vurderingseksemplar Dette er temaer denne forskningsbaserte boka setter søkelyset på, gjennom å beskrive skolefravær, risikofaktorer, kartlegging og tiltak. Boka er oppdatert med ny forsking siden utgivelse av forrige utgave. Fraværsproblematikk er sammensatt, og boka gir ingen oppskrift på hvordan man løser konkrete saker. Men den kan skape et felles kunnskapsgrunnlag og et utgangspunkt for refleksjon og videre arbeid med skolefravær i skolene, i samarbeid mellom skole og hjem og i støtteapparatet rundt barn og unge og deres familier. Ønsket er at boka kan være til hjelp for å få Silje, Klara og Kristian til å gå på skolen. Boka henvender seg til studenter på master-, videre- og grunnutdanning, til forskere og ansatte i PPT. Den henvender seg også til lærerutdannere, lærere og andre som jobber med barn og unge. - Denne boka handler om barns skolefravær og skolevegring. Hva gjør lærere, skoleledere og foreldre når elever ikke kommer på skolen? Boka beskriver risikofaktorer og tiltak og tar opp temaer som angst, mobbing, faglige vansker, vennskap, foreldremotivert fravær, relasjoner mellom lærere og elever og samarbeidet mellom skole og hjem. Forfatteren understreker at fraværsproblematikk er sammensatt, og at boka ikke inneholder noen oppskrift på hvordan man løser konkrete saker - men at den kan fungere som et utgangspunkt for refleksjon og videre arbeid med fravær i skolene. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Denne boka handler om barns skolefravær og skolevegring. Hva gjør lærere, skoleledere og foreldre når elever ikke kommer på skolen? Boka beskriver risikofaktorer og tiltak og tar opp temaer som angst, mobbing, faglige vansker, vennskap, foreldremotivert fravær, relasjoner mellom lærere og elever og samarbeidet mellom skole og hjem. Forfatteren understreker at fraværsproblematikk er sammensatt, og at boka ikke inneholder noen oppskrift på hvordan man løser konkrete saker – men at den kan fungere som et utgangspunkt for refleksjon og videre arbeid med fravær i skolene. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Har bibliografi, noter, register. - Hvorfor unngår Silje, Klara og Kristian skolen? Hva gjør lærere, skoleledere og foreldre når elever ikke kommer på skolen? Dette er temaer denne forskningsbaserte boka setter søkelyset på, gjennom å beskrive skolefravær, risikofaktorer og tiltak. Fraværsproblematikk er sammensatt, og boka gir ingen oppskrift på hvordan man løser konkrete saker. Men den skaper et felles kunnskapsgrunnlag og et utgangspunkt for refleksjon og videre arbeid med skolefravær i skolene, i samarbeid mellom skole og hjem og i støtteapparatet rundt barn og unge og deres familier. Ønsket er at boka kan være til hjelp for å få Silje, Klara og Kristian til å gå på skolen. Boka henvender seg til studenter på master-, videre- og grunnutdanning, til forskere og ansatte i PPT. Den henvender seg også til lærerutdannere, lærere og andre som jobber med barn og unge
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 9788205562554
|