
Historiedidaktikk : en håndbok for studenter og lærere
Erik Lund
Bok · Bokmål · 2016
Annen tittel | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Universitetsforl , 2016
|
Omfang | 417 s. : kol. ill
|
Utgave | 5. utg
|
Opplysninger | Har bibliografi, noter, register. - 'Historiedidaktikk' regnes for å være en klassiker for alle som er eller skal bli historielærere. Den er bygget opp i tre deler. Del 1 tar for seg historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg i både Norge og internasjonalt. I del 2 tar forfatteren for seg historiedidaktikkens teorigrunnlag, tett knyttet til eksempler for bruk i klasserommet, og er bokens metodedel. Tredje og siste del inneholder et stort utvalg av historisk materiale i tekst og bilder, med veiledning for undervisningsopplegg som konkretiserer og eksemplifiserer del 1 og del 2. Boken retter seg primært mot lærerstudenter i grunnskolelærer- og lektorutdanningene. Dette er 6.utgave av boken og er oppdatert i tråd med endringer i rammeverket for historiefaget og ny historiedidaktisk forskning. Omtalen er utarbeidet av BS.. - «Historiedidaktikk» består av tre deler. Del 1 gir innsyn i historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg både i Norge og internasjonalt. Denne femte utgaven er oppdatert i forhold til endringer i rammeverket for historiefaget og ny historiedidaktisk forskning med særlig fokus på elevvurdering. Bokens siste del rommer et stort utvalg av historisk materiale av tekstlig og visuell art med konkret og detaljert veiledning for undervisningsopplegg som konkretiserer og eksemplifiserer del 1 og del 2. «Historiedidaktikk» er skrevet for lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen og i praktisk pedagogisk utdanning, men den vil også være både nyttig og interessant lesning for historielærere. - «Historiedidaktikk» regnes for å være en klassiker for alle som er eller skal bli historielærere. Den er bygget opp i tre deler. Del 1 tar for seg historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg i både Norge og internasjonalt. I del 2 tar forfatteren for seg historiedidaktikkens teorigrunnlag, tett knyttet til eksempler for bruk i klasserommet, og er bokens metodedel. Tredje og siste del inneholder et stort utvalg av historisk materiale i tekst og bilder, med veiledning for undervisningsopplegg som konkretiserer og eksemplifiserer del 1 og del 2. Boken retter seg primært mot lærerstudenter i grunnskolelærer- og lektorutdanningene. Dette er 5.utgave av boken og er oppdatert i tråd med endringer i rammeverket for historiefaget og ny historiedidaktisk forskning
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-15-02614-5
|