
Matematisk kompetanse : i dybden på resultater fra PISA 2022
Andreas Pettersen
Bok · Flerspråklig · 2024
Flere språk: Nynorsk, Bokmål
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Omfang | 276 sider
|
Utgave | 1. utgave
|
Passer for | |
Opplysninger | Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no. Hovedresultatene fra PISA-undersøkelsen 2022 ble publisert i en kortrapport høsten 2023. Rapporten fikk mye oppmerksomhet, hovedsakelig på grunn av de norske elevenes svake prestasjoner i matematikk. I denne antologien gjør forfatterne videre analyser av matematikkresultatene fra PISA 2022 og tidligere PISA-undersøkelser. Forfatterne undersøker ulike sider ved elevenes matematiske kompetanse, innholdet i matematikkfaget og matematikkundervisningen. I tillegg undersøker de i hvilken grad norske elever har like muligheter til å lykkes i matematikk, ved å se nærmere på hva som kjennetegner de lavtpresterende elevene i matematikk, og hvilken betydning sosioøkonomisk status har for elevenes prestasjoner. Resultatene diskuteres i en norsk skolekontekst og blir sett i lys av resultater for de andre nordiske landene, læreplanen LK20, covid-19-pandemien og annen aktuell forskning. Noen av kapitlene har en didaktisk profil rettet mot lærere, lærerstudenter og skoleledere, mens andre kapitler i større grad er rettet mot forskere, politikere og beslutningstakere.
|
ISBN | 9788202854300
|