Retorikk i skolen
Jonas Bakken
Bok Bokmål 2009
Utgitt | Oslo : Universitetsforl , 2009
|
---|---|
Omfang | 128 s. : ill
|
Utgave | 1. utg., 1. oppl
|
Opplysninger | Eks. 2 tilhører skolebiblioteket. - Bibliografi: s. 122-125. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Formålet med denne boka er å gi norsklærere den kunnskapen de trenger for å undervise i retorikk i henhold til kompetansemålene for Vg3. Den første delen gir grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. I den andre hoveddelen diskuteres hvordan retorikken kan trekkes inn i undervisningen. Til slutt i boka viser forfatteren hvordan elvene kan trekke veksler på retorikken når de skal forberede muntlige presentasjoner og delta i diskusjoner, og hvordan lærerne kan legge retorikken til grunn for vurdering av elevenes muntlige tekster. - Formålet med denne boka er å gi norsklærere den kunnskapen de trenger for å undervise i retorikk i henhold til kompetansemålene for Vg3. Den første delen gir grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. I den andre hoveddelen diskuteres hvordan retorikken kan trekkes inn i undervisningen. Til slutt i boka viser forfatteren hvordan elvene kan trekke veksler på retorikken når de skal forberede muntlige presentasjoner og delta i diskusjoner, og hvordan lærerne kan legge retorikken til grunn for vurdering av elevenes muntlige tekster. Denne 2. utgaven er oppdatert til den reviderte læreplanen i norsk (2013) og har nytt stoff om hvordan lærere kan bruke retorikk i vurderingen av elevenes skriftlige arbeider. - Formålet med denne boka er å gi norsklærere den kunnskapen de trenger for å undervise i retorikk i henhold til kompetansemålene for Vg3. Den første delen gir grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. I den andre hoveddelen diskuteres hvordan retorikken kan trekkes inn i undervisningen. Til slutt i boka viser forfatteren hvordan elvene kan trekke veksler på retorikken når de skal forberede muntlige presentasjoner og delta i diskusjoner, og hvordan lærerne kan legge retorikken til grunn for vurdering av elevenes muntlige tekster. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Retorikk har blitt en del av skolens norskfag, og denne boken tar sikte på å gi lærere den faglige og fagdidaktiske kunnskapen de trenger for å kunne undervise i retorikk. I den første delen gis en grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. Bokas andre del viser hvordan elever kan gå frem for å gi retoriske analyser av skriftlige og sammensatte tekster, og hvordan læreren kan trekke veksler på retorikkfaget i undervisningen og ved vurderingen av elevenes muntlige ferdigheter. Med litteraturliste og register
|
Emner | Foredragsteknikk
Norsk språk : Undervisning Retorikk - undervisning Retorisk analyse Vis mer... Skolen
Talekust Taleteknikk argumentasjon talekunst muntlige ferdigheter utdanning språk muntlig muntlige ferdigheter uttrykksformer retorikkundervisning retorikk undervisning argumentasjon norsk munnleg skriftleg talekunst forteljarkunst fortellerkunst tekstanalyse skriftlig skriftlige fagdidaktikk retorisk analyse Didaktikk Norskfaget Retorikk Retorikk - Undervisning Talekunst Undervisning |
Dewey | |
ISBN | 82-15-01519-0. - 978-82-15-01519-4. - 9788215015194
|