Eleven som aktør : fokus på elevens læring og handlinger i skolen


Thomas Nordahl
Bok Uten språklig innhold
Les boka på nett
Originaltittel
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , nob
Omfang
198 s. : fig
Utgave
1. utgave
Opplysninger
1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2010. - "Eleven som aktør" handler om den betydning lærerens forståelse for og kjennskap til eleven har for elevens læring og vekst. Flere eksempler fra skolehverdagen knytter bokas kunnskapsgrunnlag til praksis. "Eleven som aktør" har stor aktualitet gjennom et økt fokus på elevkunnskap og klasseledelse, noe som bl.a. kommer til uttrykk i Stortingsmelding 11 om framtidens lærerrolle. Nordahl tar utgangspunkt i at barn og unge er aktører i egne liv og søker på det grunnlaget å stimulere til bevisstgjøring om hvordan læreren kan møte eleven og tilrettelegge for både faglig og sosial læring. Han drøfter hvordan læringsstrategier og handlinger i skolen kan forstås. Han beskriver konkrete tilnærmingsmåter for læreren, og legger særlig vekt på relasjonelle forhold, klasseledelse, undervisningsstrategier og sosial kompetanse.
Emner
Dewey
370.19 . - 371.1 . - 371.102 . - 371.3 . - 370.152
ISBN
9788215044446

Andre utgaver/formater


Bibliotek som har denne