Bergensskolen har i perioden 1990 til 2009 gjennomgått mange og store endringer. I fleng kan nevnes overgangen til 10-årig grunnskole, skolestart for 6-åringer, stor elevtallsvekst, innføring av skolefritidsordning, datateknologien, ny arbeidstidsavtale for lærerne, Reform 94, nye læreplaner i 1996 og 2006, Opplæringslova, skolebasert vurdering, elevvurdering og nasjonalt vurderingssystem, et økende antall elever med minoritetsspråklig bakgrunn, større selvstyre og myndighet for den enkelte skole, mer vekt på uteskole og miljøfaget og et bredere samarbeid med kulturinstitusjonene.
Denne boken ønsker å belyse de vesentligste sidene av utviklingen i disse 20 årene. Det har også vært viktig å vise at det utføres mye godt arbeid i skolen for å dyktiggjøre elevene og øke trivselen. 50 bidragsytere - både erfarne skolefolk og skriveføre folk fra pressen - har gjort boken mulig.