Retorikk i skolen


Jonas Bakken
Bok Bokmål 2009
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2009
Omfang
128 s. : ill
Utgave
1. utg., 1. oppl
Opplysninger
Eks. 2 tilhører skolebiblioteket. - Bibliografi: s. 122-125. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Formålet med denne boka er å gi norsklærere den kunnskapen de trenger for å undervise i retorikk i henhold til kompetansemålene for Vg3. Den første delen gir grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. I den andre hoveddelen diskuteres hvordan retorikken kan trekkes inn i undervisningen. Til slutt i boka viser forfatteren hvordan elvene kan trekke veksler på retorikken når de skal forberede muntlige presentasjoner og delta i diskusjoner, og hvordan lærerne kan legge retorikken til grunn for vurdering av elevenes muntlige tekster. - Formålet med denne boka er å gi norsklærere den kunnskapen de trenger for å undervise i retorikk i henhold til kompetansemålene for Vg3. Den første delen gir grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. I den andre hoveddelen diskuteres hvordan retorikken kan trekkes inn i undervisningen. Til slutt i boka viser forfatteren hvordan elvene kan trekke veksler på retorikken når de skal forberede muntlige presentasjoner og delta i diskusjoner, og hvordan lærerne kan legge retorikken til grunn for vurdering av elevenes muntlige tekster. Denne 2. utgaven er oppdatert til den reviderte læreplanen i norsk (2013) og har nytt stoff om hvordan lærere kan bruke retorikk i vurderingen av elevenes skriftlige arbeider. - Formålet med denne boka er å gi norsklærere den kunnskapen de trenger for å undervise i retorikk i henhold til kompetansemålene for Vg3. Den første delen gir grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. I den andre hoveddelen diskuteres hvordan retorikken kan trekkes inn i undervisningen. Til slutt i boka viser forfatteren hvordan elvene kan trekke veksler på retorikken når de skal forberede muntlige presentasjoner og delta i diskusjoner, og hvordan lærerne kan legge retorikken til grunn for vurdering av elevenes muntlige tekster. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Retorikk har blitt en del av skolens norskfag, og denne boken tar sikte på å gi lærere den faglige og fagdidaktiske kunnskapen de trenger for å kunne undervise i retorikk. I den første delen gis en grunnleggende innføring i de viktigste begrepene, teoriene og metodene i retorikkfaget. Bokas andre del viser hvordan elever kan gå frem for å gi retoriske analyser av skriftlige og sammensatte tekster, og hvordan læreren kan trekke veksler på retorikkfaget i undervisningen og ved vurderingen av elevenes muntlige ferdigheter. Med litteraturliste og register
Emner
Dewey
372.6 . - 372.62 . - 439.8207 . - 808.5 B . - 808.5 . - 808.507 . - 808.5071
ISBN
82-15-01519-0. - 978-82-15-01519-4. - 9788215015194

Andre utgaver/formater

Retorikk i skolen
Jonas Bakken

Bok · Bokmål · 2020
Retorikk i skolen
Jonas Bakken

Bok · Bokmål · 2014

Bibliotek som har denne